2024 Op en neer , via de Maas, naar Canal des Ardennes.
Dit was een vaartocht met stremmingen, flinke tegenstroom en technische problemen. Door de vele regen van de afgelopen weken stond er behoorlijk wat stroom op de Maas (4 km/uur). Informatie over stremmingen kan je vinden op de Facebook groep : Info Frankrijk kanalen, Channel, Canal , Vaarweginformatie en via de NAVI app van de VNF. De informatie kwam niet altijd overeen maar de Facebook groep is een betrouwbare bron omdat de leden actuele informatie plaatsen. Op de sluis in Givet koop je een vignet, krijg je een afstandsbediening voor de sluizen en telefoonnummer van de centrale meldkamer (locatie sluis Givet). Die kan je bellen als een sluis in storing is. We hebben dat een enkele keren moeten doen. Binnen een half uur komt een "mannetje" om de storing te verhelpen. Het is een uitdaging om de storing in het Frans uit te leggen. Ik zei altijd "Ecluse... deux rouge". Dat was voldoende voor de meldkamer.
We hebben last gehad van boomstammen. In Vireaux heeft de VNF een flink boomstam uit het water gehaald. We hebben vaak gebonk gehoord bij het invaren van een sluis. In 10 dagen zijn we naar het hoogste punt , Les Chesne op de Canal des Ardennes, gevaren. Diesel kan langs het water getankt worden in Maastricht en Pont à Bar en met een jerrycan in Profondeville, Hastiére, Heer en Revin.
Canal des Ardennes was een nieuw traject voor ons. Er staat geen stroom en de bruggen zijn lager dan op de Maas. Je vaart door een glooiend landschap. Na Le Chesne krijg je een sluizen trap van 9 kilometer, 26 sluizen en een hoogteverschil van zo'n 70 meter.
De Canal des Ardennes was de alternatieve route om naar de Moezel te varen. De Maas was vanaf Verdun gestremd vanwege te veel plantengroei. Er wordt door de VNF wel veel gemaaid maar het blijft een grote uitdaging om door de Franse kanalen te varen. Wij hadden op onze route geen last gehad van de planten.
In Le Chesne heb je gratis elektra en water maar er zijn maar beperkt aantal ligplaatsen. Vlakbij is een bakker, supermarkt en restaurant.
Tijdens de reis hebben we twee keer drie tunnels gehad (heen en terug).
Op de terugweg kregen we een lekke waterpomp, de keerringen waren versleten. Gelukkig had Sander van bootservice Roermond ruimte in zijn planning om de volgende dag, op locatie, de keerringen te vervangen. En dat voor een schappelijke prijs!
Via de Maas in Limburg zijn we terug gegaan. Het Leukermeer heeft een nieuwe ingang gekregen die niet op kaart stond. Gelukkig is de route wel goed afgebakend hoewel je volgens de digitale navigatie door het land vaart.
Via Nijmegen met flinke stroom mee de Waal af gegaan naar Tiel. Ook een route die we voor het eerst hebben gedaan. Het is wel flink klotsen , maar in 2 uur ben je in Tiel. Helaas kregen we op de laatste vaardag op het Amsterdam Rijn Kanaal een stuk landbouw plastic in de schroef waardoor we nog maar stapvoets naar de thuishaven konden varen. Met veel knipwerk is het verwijderd.