Wil je over twee weken met vakantie gaan, gaat de startmotor "raar" doen. Hij gaat steeds vaker ratelen in plaats van de motor ronddraaien. Door meteen op de stopknop te drukken en daarna weer te starten wordt de motor wel gestart. Maar voor hoelang nog?
Het startsysteem bestaat uit een door een batterij gevoede startmotor, schakelaar en bekabeling. Het starten moet met een minimaal toerental geschieden, pas dan kan bij de dieselmotor de, voor de zelfontbranding noodzakelijke, compressie-warmte worden opgebouwd. De startsnelheid die nodig is om de dieselmotor te starten bedraagt: 80-200 omw./min. De startmotor drijft de motor aan via een tandwiel-paar (startmotor-ronsel en vliegwiel-tandkrans) met een reductie van 1/10 tot 1/20. In het algemeen dient de startmotor een hoger vermogen te leveren wanneer de temperatuur daalt terwijl daarbij ook de batterij-spanning lager is.
Het ratelen wordt veroorzaakt doordat de de bendix niet goed in de starterkrans wordt geduwd. Dus eerst krijgt de startmotor de "schuld". Maar als die al twee keer is vervangen ga je toch twijfelen.
Tijdens een vaartocht in België kwamen we in Temse in gesprek met een gepensioneerde scheepswerf werknemer. Die vertelde dat de motor altijd in dezelfde stand stil komt te staan. Met andere woorden de starterkrans dus ook. De tanden op die locatie worden dus altijd gebruikt en zijn aan slijtage onderhevig. Een oplossing is om de starterkrans een kwartslag te draaien maar dat is veel werk en dus een duur grapje. De goedkoopste oplossing is de aanschaf van een ringsleutel. Door voor de start de motor, bout onderste wiel van de dynamo riem, met de hand een kwartslag te draaien verschijnen er nieuwe tanden voor de bendix. Dat was de oplossing nu startte te motor altijd in één keer!