Onderhoud

2023 Nieuwe Marifoon met AIS

Na ruim 20 jaar was de oude Simrad RT63 aan vervanging toe. De bedrading van de vuistmicrofoon was aan het verpulveren. Omdat we de laatste jaren vaak op groot water varen wil ik een marifoon met AIS. AIS is op vrijwel alle Nederlandse wateren verplicht voor de beroepsvaart en de pleziervaart langer dan 20 meter. Via internet de RS40-B gevonden die voorzien is van een AIS-transponder, die niet alleen AIS-doelen ontvangt, maar ook de positie van de boot naar schepen met AIS in de buurt verzendt. Hierdoor kunnen andere schepen onze boot detecteren. De AIS-informatie en GPS coördinaten worden getoond op het ingebouwde scherm van de marifoon.
Simrad Marifoon

Er zitten meer functies op die ik waarschijnlijk niet zal gebruiken zoals:

  • Waarschuwing voor aanvaring;
  • Nood knop;
  • Man overboord;
  • Aansluiting kaartplotter;
  • Weerinformatie.

De ATIS en - MMSI nummers, roepnaam en scheepsnaam heb ik door de verkoper Dekkerwatersport in laten voeren zodat de marifoon gebruiksklaar was. MMSI nummer kan je online aanvragen bij de Rijksinspectie Digitale Infrastructuur. Ik moest alleen nog een extra ATIS antenne aanschaffen. Je moet wel de handleiding doornemen om de bediening onder de knie te krijgen. Veel knoppen hebben een dubbele functie en zijn afhankelijk in welke mode het toestel staat.

Simrad RS40-B VHF Marifoon

De ATIS schepen worden op een klein scherm ten opzichte van je eigen positie (middelpunt scherm) getoond. Je kan zien in welke richting en hoe snel ze varen en op welke afstand van jou. Het duurt even voordat de AIS en GPS functie werken na het aanzetten van de marifoon. De range van het scherm kan je behoorlijk vergroten naar 36 mijl. Maar dat is op de binnenwateren niet zinvol.
Bij het eerste gebruik kreeg ik vaak een waarschuwing voor mogelijke aanvaring. Dit alarm helpt bij het voorkomen van een aanvaring op zee door de berekening van het dichtstbijzijnde naderingspunt (CPA) en de tijd tot het dichtstbijzijnde naderingspunt (TCPA) op basis van de ontvangen positie van de AIS-berichten van alle AIS-schepen binnen VHF-bereik. Via een internet forum heb ik gevonden waar ik, in de handleiding, moet zoeken om het uit te zetten.

Voordeel van ingebouwde scherm is dat je geen aparte kaartplotter nodig hebt. Die heb ik namelijk niet, ik vaar nog op analoge kaarten/boeken. Als ze aan mij vragen hoe ver het nog is naar de volgende sluis, antwoord ik nog 3 bladzijden.

Onze boot werd na het testen nog niet getoond bij Vesselfinder of MarineTraffic. Volgens internet informatie wordt je pas opgepikt door een station als je aan het varen ben. Marine Traffic en Vesselfinder worden gevoed door amateur AIS ontvangers (station), die de gegevens doorsturen naar hun server.