Dender
2015 Vlaanderen

Varen naar West Vlaanderen geeft het gevoel een barrière te moeten nemen: de Schelde. De Schelde is een getij rivier die niet op elk tijdstip te bevaren is. De vaarplanning en route moet op het getij afgestemd worden. Op de Schelde zijn beperkte mogelijkheden om op een steiger te overnachten. Bij gunstige tij (vroeg vertrek in de ochtend) is het mogelijk om in één keer in ongeveer 7 uur van Antwerpen naar Gent te varen.

Via Vianen, Dordrecht, Tholen en Antwerpen naar Lier aan de Nete gevaren. In Antwerpen moet de doorvaart aan en afgemeld worden via de telefoon of VHF. Men moet in het bezit zijn van een financiële dienstnummer. Vanuit Lier de Bovenschelde opvaren is een langere route dan via Antwerpen. Deze omweg heeft de voordelen:
- onderweg kan een vaarvignet gekocht worden op sluis Wijnegem (pinnen) of Viersel (niet pinnen);
- vertrek vind plaats op een zelf te bepalen tijdstip, sluis Duffel schut vlot en er zijn geen wachttijden;
- op de passantensteiger in Lier is altijd plaats en een supermarkt en tankstation zijn op loopafstand.

DordrechtScheldeDendermonde

De route van Lier naar Dendermonde duurt ongeveer 5 uur. Laagwater bij Wintam (kruising Rupel en Schelde) is bepalend voor vertrek uit Lier. Het beschikbaar hebben van een getijdetabel is een must. De getijdentabellen kunnen van internet worden gedownload. Door twee uur voor laagwater in Wintam te vertrekken heb je de nog ebstroom mee op de Rupel. De kunst is om met kentering van het tij aan te komen bij Wintam. Je profiteert dan van het opkomend water (vloed) richting Dendermonde. Door goed te letten op de dieptemeter en in de bochten op tegemoetkomend verkeer is de Schelde goed te bevaren. Diepgang was minimaal 3 m. Vooral in een aantal S bochten moet je goed uitluisteren op VHF 10.
Sluis Dendermonde schut ook vlot en omdat er al een vaarvignet is aangeschaft bespaart dit weer een klim naar de sluiswachter. We hebben vroeger mee gemaakt dat de sluiswachter geen vignetten had en dat we speciaal hiervoor naar een kantoor in Aalst moesten.

Tot Aalst is er nog beroepsvaart en daarna wordt de Dender erg rustig. Paar km na de sluis Dendermonde is een steiger waar 24 uur gratis aangelegd mag worden. De stad is een half uur lopen langs het oude kanaal. In het centrum bij het VVV kantoor is gratis wifi te verkrijgen en zijn er volop cafés en restaurants. Een supermarkt hebben we niet kunnen vinden.
Van Dendermonde naar Geraardsbergen is het 7 uur varen. Je wordt doorgebeld zodat er geen wachttijden zijn bij sluizen en bruggen. De Dender is een mooi landelijk kronkelend vaarwater.Geraardsbergen is een mooie plaats en de moeite waard om wat langer te verblijven. De jachthaven heeft een clubhuis en gratis wifi.
In tegenstelling tot Wallonië wordt er op zon- en feestdagen wel geschut op het Vlaamse gedeelte van de Dender. Wij zijn dezelfde route weer terug gegaan naar Dendermonde met een tussenstop in Ninove. Daar kan men gratis liggen en hoeft enkel voor de elektra te betalen. Een bakker (elke dag open) is 5 minuten lopen en een supermarkt 15 minuten. Vergeleken met Geraardsbergen is Ninove een saaie stad.

DendermondeAalstDender

De Schelde met ebstroom afvaren voelt anders dan met vloed. Op vele plaatsen zijn neren (opborrelend water) die de boot licht doet schommelen. Ondanks dat we langzaam voeren kwamen we 45 minuten voor kentering aan in Wintam. Gevolg was dat we een uur lang stroom tegen hadden op de Rupel. Op de Rupel is maar één steiger (tegenover Willebroek) waar je de vloedstroom kan afwachten. De steiger was bezet en we zijn langzaam varend doorgevaren in afwachting van het opkomend water. Na een uur werden we ingehaald door het opkomend water. Bij sluis Duffel moesten we 45 minuten wachten tot het water 40 cm gestegen was zodat een binnenvaartschip de sluis kon verlaten. Toen wij aankwamen stond voor de sluis 2 m water wat niet voldoende was voor het geladen binnenschip.

DenderDenderSluis Duffel

Voor de terugreis is de route via Brabant gekozen. Vanuit Lier naar het kanaal Herentals-Bocholt. Het eerste gedeelte van Herentals naar Dessel bevat 7 sluizen. Op de route wordt je doorgebeld en de sluiswachter bediend twee sluizen. Op korte termijn zullen de sluiswachters vervangen worden door centrale bediening. Het kanaal is vrij rustig en landelijk met bijna geen beroepsvaart. Op het kruispunt van twee kanalen bij Mol is een jachthaven (port aventura) met alle voorzieningen waaronder diesel en wifi. Na Dessel zijn er nog kort na elkaar drie sluizen en wordt het kanaal kaarsrecht en saai. Een leuke en goedkope ligplaats is Neerpelt met op loopafstand het centrum. Volgende dag een tussenstop in sint Huibrechts-Lille voor gratis overnachting met op loopafstand een bakker en supermarkt. Vlak over de grens kan diesel getankt worden. In Weert is een krappe gemeentehaven waar je via internet of smartphone met de applicatie www.aanuit.net kan betalen. Niet in bezit van internet dan kan er met de helpdesk gebeld worden.

Via de Maas terug naar de thuishaven. Het plaatsje en jachthaven wsv Hanssum bij een Neer zijn een aanrader. Niet duur met alle voorzieningen, zoals wifi, en passanten ligplaatsen langs de graskant.