Maas bij Anseremme
2017 Wallonië.

Onze eindbestemming was Anseremme om daar te kunnen kanoën op de Lesse. De heenreis ging in Brabant via de Zuidwillemsvaart en terug in Limburg via de Maas. We vertrokken elke dag rond acht uur om tussen drie en vier uur te stoppen. Zeven lange vaardagen met veel sluizen, 31 heen en 24 terug. Daarom zijn we ook via het AmsterdamRijnkanaal gevaren om reistijd te besparen. Je moet wel rekening houden met behoorlijk slingeren en stampen. Geladen beroepsvaart of snelle motorjachten maken golven die niet door de waterkant gedempt worden maar juist weer terugkaatst. De golven komen dus van meerdere kanten en meerdere keren terug wat het varen behoorlijk onrustig maakt. Onze rondspantvlet kan ertegen maar na vier uur varen op het AmsterdamRijnKanaal wordt je het toch een keer zat. Het scheelt wel als je op zondag gaat varen want dan is er minder beroepsvaart. Als je na Gorkum op de Merwede vaart merk je dat daar de golven van de beroepsvaart een stuk milder zijn door de kribben en “zachte” oevers

Maas boven HuyMaas boven HuyOude Waver
Bij de eerste sluis in Wallonie Petit Lanaye moet je naar het kantoortje om een vaarvergunning aan te vragen. Onze vlet heeft een zogenaamde MET nummer wat het inschrijven versneld. We hoefden alleen onze bestemming op te geven waarna de vergunning werd afgedrukt. 

In België, tussen Maastricht en Namen, waren we vaak het enige vaartuig in de grote sluizen. Aanmelden via de marifoon wat niet altijd vlekkeloos gaat in het Frans. De sluis Yvos Ramez is een vervelende sluis in de opvaart. De toevoerkanaal is smal en er is geen aanmeer gelegenheid voor jachten. We zijn de beroepsvaart voorbij gevaren en vlak voor de deur is één mogelijk om vast te maken. Je kan met een binnenschip mee schutten als die korter is dan 80 m. Maar dan moet de sluismeester wel weten dat dat je voor de deur ligt.

De omgeving van Luik moet je snel mogelijk passeren vanwege de vele zware industrieën. Na Huy wordt de omgeving bergachtig. Hoe verder je de Maas opvaart hoe mooier de omgeving wordt. In Huy zijn twee goedkope jachthavens met alle voorzieningen die voornamelijk gebruikt worden om enkel te overnachten. Afmeren op de Maas zelf is niet aan te raden vanwege de golfslag. In Namen zijn geen gratis ligplaatsen meer en ben je aangewezen op de jachthaven. In de sluizen na Namen moet je lange lijnen gebruiken omdat je niet aan de trappen mag afmeren. In de sluismuren zit niet altijd een potje.

In Anseremme zijn we gaan liggen aan de betaalde steiger vlak na de sluis. Bij verschillende bedrijven kan je een kanotocht reserveren. Vanaf Anseremme vertrek je met de trein naar Houyet om van daaruit met een kano de Lesse af te dalen. Het station is vijf minuten lopen vanaf de steiger. De kanotocht vanuit Houyet duurt 5 uur. Er is ook een kortere van drie uur vanuit Gendron. Het is een mooie omgeving, je komt langs het kasteel Walzin en twee watervallen. 

De terugweg hebben we het rustiger aan gedaan en hebben we overnacht in Godinne (geen winkels, wel een goed Thais restaurant en kasteel tuin op 15 minuten bergopwaarts lopen), Profondville (winkels en restaurants) en Dinant (tankstation vlakbij de steiger).  In de jachthaven van Luik werden we hartelijk ontvangen en geholpen, alleen jammer dat er veel verwaarloosde bewoonde boten liggen. Op loopafstand zijn er verschillende supermarkten en restaurant bij de haven. Luik is wel een drukke stad met veel verkeer. Wel een contrast met de andere steden die we bezocht hebben zoals Maastricht

In Limburg hebben we overnacht in Hanssum(aanrader met restaurant en mooie omgeving) en Wansum (supermarkt en diesel bij de haven maar verder niets). Daarna in Grave (aanrader), Meerkerk (gratis met winkels en restaurants). Halverwege het AmsterdamRijnkanaal zijn we de Angstel ingevaren richting de Vinkeveense plassen. Schutten kost € 7 en je kan er makkelijk verdwalen door de vele eilanden (legakkers). We hebben de plas aan de noordkant verlaten en overnacht in Winkel om de volgende dag via de oude Waver naar de Amstel te varen. De oude Waver is een aanrader je moet zelf twee bruggen bedienen en de overige bruggen worden vlot door aanliggende bewoners bediend. De boot mag niet breder zijn dan 3,2 m en de diepgang van de vaart was minimaal 1,4 m.

ozio_gallery_nano