De bemanning

Schipper Richard stamt af van een schippers familie en is de laatste die beroepsmatig, op de binnenvaart (Phs van Ommeren) en zee (Nedlloyd) , heeft gevaren.

Ondanks dat de hij aan wal is geraakt, bleef het water trekken en werd in 1994 een motorboot gekocht. Eerst een 7,5 m knikspantkruiser en 7 jaar later in 2001 hun huidige 9 m Damenvlet.

Joke, in een sluis bij Tilburg.Richard, navigerend.

Per jaar verblijven ze 40 dagen op de vlet met gemiddeld 170 vaaruren. Hun verste tochten zijn Bremen (Noordwest Duitsland) en Sedan (Noord Frankrijk) geweest. Met hun huidige vlet durven ze ook op ruim water te begeven en is hun vaargebied groter geworden.

De vlet

In de jaren zestig werden op verschillende werven ranke rondspantvletten gebouwd naar een ontwerp van Henk Tingen.

Riekje 1963 bouwnr 284Bonita 1963 bouwnr 283
Jonge Reinhout 1967 bouwnr 333Barmak 1961 bouwnr 262

Citaat uit het 40 jarig jubileumboek Gebr. Damen; "van kachelpijp tot peilboot" december 1967:

In 1961 werd het luxe motorjacht Barmak gebouwd, een type min of meer bestemd voor fijnproevers onder de watersportliefhebbers. Het was een ouderwets model, eenvoudig, maar toch zeer degelijk betimmerd en gestoffeerd. Het had ondanks alle soberheid toch iets gedistingeerds. De betrekkelijk kleine boten van 8,90x2,80 meter werden gebouwd naar een ontwerp van Henk Tingen. De Barmak deed het goed, ook op het Ijsselmeer en de Zeeuwse stromen, waar vrij hoge eisen gesteld worden aan de zeewaardigheid.Er kwamen dan ook meer bestellingen binnen van mensen die aanvoelden dat dit simpele vletje met de 40 pk Perkens motor als ware verborgen talenten had. De soberheid van de hardhouten betimmering, het intieme kajuitje en de kleine slaaphut, de gedekte tinten en de tot een minimum beperkte geluidshinder van de motor (geplaatst onder de cockpitvloer) trokken hen aan. In 1963 werd de Bonita gebouwd spoedig gevolgd door de Riekje en (dit jaar) de Jonge Reinhout. De eigenaars zijn zeer enthousiast en varen er mee van vroeg in het voorjaar tot diep in de herfst. Ook het oordeel van een objectieve deskundige mag hier niet onvermeld blijven. Een bakenmeester van Rijkswaterstaat bracht kernachtig onder woorden wat hem aantrok in de Barmak: 't is een schip om mee te varen.

Via internet zijn een aantal zusterschepen ontdekt:

2009 Triton2010 Johanna 1963 werf Bieze

2001 Buizerd 1966 werf KOK2005 Onbekende opknapper

Bouwnummer AdrianaWerfboek gebroeders DamenBouwnummer Amisia

De werf gebroeders Damen hielden in een werfboek bij welke schepen ze hadden opgeleverd. Per boot werd daarin een typeaanduiding vermeld, bestaande uit letters van het alfabet. Deze vletten waren van de CB serie.

De ontwerper

Henk Tingen is een jachtontwerper en overleden in 1998. Hij heeft in Amsterdam en de Bilt tot 1979 gewerkt. Rond 1935 was hij huisontwerper van scheepswerf Huisman in Ronduite en in de jaren 50-70 van gebr. Kok in Vinkeveen. Henk Tingen was ook makelaar in jachten en verkocht veel zeilschepen ,van 1947 tot ongeveer 1965, naar Amerika.

Henk TingenNaamplaatjeAdvertentie

Veel van zijn ontwerpen zijn in het scheepvaartmuseum van Amsterdam opgeslagen. Een groot aantal van zijn zeiljachten varen nog steeds rond op de wereldzeeën en motorjachten in west Europa.

1956 Outrageous1965 Lucy1946 Bestevaer

1958 Uiver1969 Poolster1950 Jan H Simons

De werf

Familiebedrijf Gebr. Damen in Hardinxveld-Giessendam werd in 1927 opgericht door de gebroeders Damen. Zij begonnen met het bouwen van boten voor parlevinkers op de rivier. Later kregen ze Rijkswaterstaat als grote klant. Daaraan leverde Damen onder meer kantonnierboten, peilboten en vletten. Andere klanten in die tijd waren baggermaatschappijen. De baggermaatschappijen namen grote werken aan in het buitenland en al het hulpmateriaal, zoals de vletten werden stante pede gekocht. Er was dus een snelle levertijd nodig en gebroeders Damen leverde ook tweedehands vletten. 

Gebroeders DamenWerf Gebroeders DamenWerf Gebroeders Damen

Linker foto: de gebroeders Jan(rechts) en Rien(links) Damen. Middelste foto: Jan Damen links met zijn personeel van rond 1958. Rechter foto: De werf rond 1968 met op de voorgrond de Spaanerbank in aanbouw.

1958 Aadrij bouwnr 2431948 Bejo bouwnr 1561971 Schenge bouwnr 381

De specialisatie van werkschepen is begonnen tijdens de bouw van de Deltawerken.Voor de bouw van de stormvloedkering, naar aanleiding van de watersnoodramp in 1953, waren veel werkschepen nodig die door Damen zijn gebouwd. 

1966 Porzana1962 Elske Maria1950 onbekende Damenvlet

Op de werf zijn ook een aantal zeil- en motorjachten gebouwd voor watersport. Veel succes hadden zij met een motorjacht van 9 x 2,80 meter naar een ontwerp van Henk Tingen, dat echt bestemd was voor de liefhebbers. De scheepsbouwers hadden zelf ook veel plezier in dit type, dat in kader van hun bedrijf paste en voldeed aan de eisen die ze aan een ideaal pleziervaartuig stellen. Vanaf 1961 zijn er vier van gebouwd.