Rhenen
2009  NederRijn en IJssel.

Via de NederRijn en IJssel naar de Weerribben gevaren en via de Randmeren weer terug.

Doesburg Gelderse IJssel Deventer

Onder stormachtige omstandigheden vertrokken voor een nazomer vaartocht van twee weken. Op het Alkmaardermeer kreeg de schipper de wind dwarsin waardoor het buiswater flink over de vlet heen ging en zelfs in de kuip terecht kwam. Via het Amsterdamrijnkanaal naar Vianen gevaren. In de Beatrixsluis had de schipper zijn vlet niet helemaal onder controle. Door het schroefwater van een binnenschip en harde wind raakte hij uit koers en kwam hij bijna dwars in de sluis te liggen. In de haven van de vereniging de Peiler kreeg de schipper een beschutte ligplaats toegewezen. Het was rustig varen op de Nederrijn en Gelderse IJssel. Omdat in Arnhem de bunkerboot op zon- en maandag  is gesloten is de schipper in Giesbeek de plas opgevaren om daar te tanken. De waterstand op de Ijssel was vrij laag. In de geul IJsselstrang naar de jachthaven lag een binnenschip tegen de kant, met andere woorden daar is voldoende water. Dus niet, de vlet bonkte op een zandbank. Door gas terug te nemen kwam de kont omhoog en kon stapvoets door de geul gevaren worden. In de jachthaven van ws Giesbeek voer de schipper door een “grasveld” om bij het pompstation achterin de haven te komen. Na het tanken zat er flink wat slierten om de schroef. Gelukkig kwamen die los na een klappie achteruit te geven.

Zwartsluis Oog van automatische brug Kalenbergergracht

Op de IJssel zijn veel ooievaars te zien. De stroom op de IJssel viel mee,  wel goed opletten of de opvaart verkeerde wal vaart. Ook de watersporters nemen liever de binnenbocht. Deventer en Hattem zijn de moeite waard om te bezoeken. Het weer was omgeslagen in stralend nazomer weer. Via Zwolle en het Zwarte water de Weerribben binnen gevaren. De sluizen en bruggen werden vlot bediend. Vooral omdat veel bruggen zelfwerkend zijn gemaakt. Door het passeren van een aantal “ogen” gaan de bruggen automatisch open. In Kalenberg wordt 2 euro bruggeld geheven. In Giethoorn en Ossenzijl is de schipper gaan fietsen, wandelen en terrasje gaan pakken.

Bolkzijl Dolfinarium  

De Weerribben is een ideaal gebied om met de bijboot  te gaan verkennen. In Giethoorn, Ossenzijl en Blokzijl is een buurtsuper op loopafstand aanwezig. In het recreatiepark van Ossenzijl werden zelfs de broodjes ’s ochtends aan boord afgeleverd. Via Blokzijl is schipper richting de randmeren gegaan. Via Harderwijk en Elburg naar Muiden gevaren. Op het IJmeer heeft de vlet flink liggen rollen vanwege de harde NO wind. De schade was twee ontbijtborden en theekop. Had de schipper na het ontbijt maar alles stormvast moeten opbergen in plaats van op het aanrecht laten staan. In Muiden is vlak na de sluis aan SB wal een passantenhaven waarvan de boxen net breed genoeg zijn voor de vlet.