Schroefas lager vervangen.

Tijdens controle in de winterstalling bleek in de schroefas beweging te zitten. De lager in de uithouder moest vervangen worden.  Maar na een aantal dagen kreeg ik van de firma Shiptech een telefoontje: de slijptol moet aan te pas komen! De voor- en achterlager liggen niet in één lijn. Omdat de motor nog steeds over zijn toeren ging werd tevens de spoed van de schroef wederom met een duim vergroot. Het uiteindelijke resultaat was: Hogere snelheid bij minder toeren!

Het kostte de firma Shiptech nogal wat moeite om de schroefas lager er uit te krijgen. Door de uithouder te verhitten en de oude lager in te zagen kwam die los.De zaagsnede is duidelijk in de uithouder te zien.

De oude lager was geen standaard maat. Voor de nieuwe watergesmeerde rubberlager moest de schroefas iets dunner geslepen worden. Waardoor gelijk de groeven van de as verdwenen. Verder was te zien dat de spie door de los geschoten schroef van twee jaar geleden was beschadigd. Toen werd de spoed voor de eerste keer vergroot. 

Na het laten zakken van de roerkoning bleek die behoorlijk verroest te zijn. Mooie gelegenheid om die weer goed in de verf te zetten. De roerkoning is zodanig lang dat die niet onder de boot vandaan gehaald kan worden. Helaas konden we hierdoor niet de binnenkant van de hennegatkoker in de verf zetten

 

Na terug plaatsen van de nieuwe rubber lager en schroefas bleek de as niet meer soepel te draaien. Je moest er kracht op zetten om hem rond te krijgen. De uithouder bleek niet meer in lijn te staan met het voorlager! Daarom was natuurlijk het achterlager gaan uitlubberen. Wie weet was dit ook de oorzaak van het breken van een motorsteun vorig jaar.

Gelukkig was de schroefas volgens Shiptech niet krom. Op de draaibank hebben ze hier niets van gemerkt. Om de uithouder weer in lijn te krijgen werd die los gezaagd en weer in de nieuwe positie vast gelast. Nu draait de as weer met de hand rond.

Wat is er gedaan:

  1. Nieuw achterlager; 
    Voor- en achterlager uitgelijnd;
  2. Nieuw vetkoord;
  3. Spoed schroef met een duim vergroot.

Wat is het resultaat: Maximum toerental is 2900 was 3200 Maximum snelheid is 8,9 mijl was 8.Kruissnelheid 7 mijl bij 2400 omw.

Nadeel: grotere wielwerking bij achteruit varen.