Gebroken fundatiebout.

Varende van de winterstalling naar de zomerhaven zag ik dat de fundatiebout rechts voor los zat. De andere bouten zaten wel vast. Door het weer vastdraaien van de bout dacht ik het probleem opgelost te hebben. Dus niet, tijdens de zomervakantie kreeg ik de rekening gepresenteerd!

Op de derde dag van de vakantie maakte de motor na het starten een tikkend geluid die weg ging als ik gas gaf. Behalve het geluid was er niets aan de motor te merken. Het geluid kwam van rechtsvoor vandaan. Maar ik had nog geen verband gelegd met het aandraaien van de fundatiebout een paar maanden terug. Die werd pas gelegd nadat een bevriende dieselmonteur tot de conclusie kwam dat de motor los op zijn fundatie stond. Door gas te geven draaide de motor zich vast op de flexibele motersteun en verdween het geluid. Op de korte termijn repareren was niet mogelijk omdat een nieuwe motorsteun niet zomaar in voorraad is en besteld moet worden. Omdat het nog drie dagen varen was naar huis en ik had al een week met deze situatie gevaren besloot ik door te varen naar huis.

Met touw en keggen maakte ik een noodverband om de moter zoveel mogelijk vast te zetten op de fundatie. Veel hielp het niet want het tikkend geluid verdween er niet door. In Amsterdam moest ik een noodstop maken voor een rondvaartboot waardoor het geluid erger werd. Met samen geknepen billen zijn we thuis gekomen. Wat heb ik er van geleerd? Ik had niet tijdens het varen de fundatiebout moeten aandraaien. Ik had de motor uitlijn vastgezet waardoor er spanning op de bout is komen te staan. Daardoor is hij gebroken. Ik had bij stilstaande motor moeten controleren of niet de onderste bout los was getrild. Die had ik aan moeten draaien in plaats van de bovenste. De vraag is alleen hoe kan die losgetrild zijn? In het blad Motorboot van oktober 2006 las ik een gelijksoortig verhaal. Alleen bleef bij deze schipper de bout wel heel omdat hij op tijd de werkelijke oorzaak ontdekte.