Het dak zit erop
Dak nieuwe stuurhut.

Na zes weken zit het dak erop en zijn de ramen terug geplaatst. Het hoogste punt is bereikt! Dat wordt trakteren. Het technisch afwerken kan beginnen.
Het dak is geplaatst en moet alleen nog wit worden gelakt. Vergeleken met de oude stuurhut heeft het dak een grotere "pet" gekregen. De ruiten zijn nu aan de voorkant beter tegen de regen beschermd. De scheepstoeter kan nu onder de pet in plaats van boven op het dak. Maar de keerzijde is nu dat de marifoon- en radioantenne op het dak moeten, die kunnen niet meer aan de voorkant.

Dek lijmen Marco

Vandaag wordt een sloep van een teakdek voorzien. Na het lijmen en plaatsen van het dek, wordt met behulp van folie het dek vacuum op de romp gezogen. Marco, de werfbaas, heeft de schipper "huiswerk" meegegeven om de waterkeringlatten van het dak kaal te maken. De latten kunnen weer gebruikt worden voor het nieuwe dak.

Gaten boren Boordlichten bevestigen

De schipper heeft de eerste gaten al geboord in het maagdelijke hout voor de antennes,  ruitenwissers en bevestigen van de frame kuiptent. De schipper laat de kabels via de neus naar buiten gaan zodat die zoveel mogelijk uit zicht zijn. Van zijn vriend en mede watersporter krijgt hij het volgende "dwingend" advies:

"... Gefeliciteerd met het bereiken van het hoogste punt. Eerst goed nadenken over hoe of waar je bepaalde attributen gaat plaatsen. Zonde om van je nieuwe mooie hutje direct een gatenkaas te maken. De toeter kan mooi vertikaal aan de voorkant onder de pet. Antenne's kunnen (evt op een steun om ze iets van de stuurhut af te houden, zodat ze vrij langs de voorkant of zijkant van de 'pet' langslopen) links of rechts aan de zijkant. Wel voldoende boven de stuurhut uit laten steken!
Denk er om deugdelijke doorvoeren te gebruiken!! Alles monteren met MS-Polymeer- of Urethaan-kit ertussen. Kabels dus NOOIT bloot/kaal of met een kloddertje kit door het hout heen laten open. Of een officiele 'dekaansluiting' gebruiken, of een echte dekdoorvoer, of op z'n minst een schelpje over het kabelgaatje met voldoende overlap en de opening naar beneden, zodat je een soort zwanehals idee krijgt. Als ik straks weer siliconenkit of acrylaatkit bij je tegen kom, of een kabeltje open en bloot het hout in zie gaan, dan ga je ter plekke bij mij over de knie. Het kit-verhaal geldt ook onverkort voor bij het monteren van de ruitenwissers
. ...."

Toeter geplaatst Unimog Truck U1300

Twee weken later is Marron klaar en kan de schipper verder klussen in de winterstallinghal. De vlet staat naast een 4X4 Mercedes Unimog Truck. Toeter, radio- en marifoonantenne zijn onder de pet bevestigd wat 10 cm doorvaarthoogte scheelt. Op het dak zijn de nieuwe handrelingen bevestigd.
Met veel moeite is de kuiptent weer bevestigd op de stuurhut. De nieuwe sluitingen op het dak zitten net iets verder naar voren dan voorheen. Door het trekken aan het tentdoek zijn de knokkels van de schipper ontvelt. De doorvoeren door de stuurhut zijn netjes volgens bovenstaand advies gemaakt. De volgende dag had de schipper spierpijn in zijn benen vanwege het telkens aan boord moeten klimmen. De volgende keer maar een huishoudtrap meenemen.