Timmerhal
Sloop oude stuurhut.

Gedurende de winterstalling bij Marron Jachtbouw krijgt de vlet een nieuwe stuurhut. Marron is de samenvoeging van de namen MARco en RON Schumacher,  twee broers die samen het bedrijf runnen. Al sinds haar oprichting in 1997 is Marron gespecialiseerd in de houtbewerking en -betimmering voor sloepen en jachten van 3 tot 30 meter.

Uit het water gevist Mobiele kraan Leen Leynse

Op een koude vrijdag namiddag is de vlet, met een mobiele kraan, uit het water gehesen en op de kant gezet. De mobiele kraan was van het eenmansbedrijf Leen leijnse. Opvallend aan deze kraan was de schaarlift cabine, waarmee hij een goed overzicht heeft over het te hijsen object en omgeving. In de aanhanger zat al zijn hijsgereedschap. Leen verstaat zijn vak, het uit het water vissen van de vlet ging vlot. Om het benodigde hijsmoment (F=Massa * afstand) te verkleinen liet hij de vlet dichter naar de kraan " zwemmen". Typisch woordgebruik van een landrot.
Die dag is de stuurhut gestript, alles wat bevestigd is aan de stuurhut is verwijderd: ruitenwissers, antennes, bedrading,kompas, navigatieverlichting, ect. Helaas is daarbij een steeksleutel overboord gevallen.

Timmerhal Slopen stuurhut

De voorramen gingen vlot los maar dat gold niet voor de zijramen, die zaten goed vastgekit. Die zijn losgezaagd. Ondanks de hoeveelheid kit was het hout rondom de zijramen nat. Met een decupeerzaag zijn de stijlen doorgezaagd. Met het professionele gereedschap ging het zo makkelijk, dat de schipper per ongeluk een stukje van de aluminium raamsponning heeft meegenomen. Met een kraan is het dak losgetrokken.

Opmeten Opmeten

Marco Schumacher neemt de maat op. Vooral de hoeken zijn belangrijk, anders passen straks de ramen niet meer. Maar de schipper was iets te snel geweest met slopen. De brokstukken en dak moeten later weer in elkaar gezet worden om een goede mal te kunnen maken. De koperen schroeven waarmee de zijkanten van de stuurhut vast zaten waren nog gangbaar.

In de timmerhal staan behalve onze vlet ook een aantal Makma vletten om afgetimmerd te worden.

Roest Cabriolet

De aansluiting van de stuurhut op de roef was volkomen nat. Het was een en al roest, het werd tijd dat er iets aan gedaan zou worden. De schipper is 3,5 dag te gast geweest op de werf om te ontroesten, plamuren en voor te lakken. Daarna kan Marron aan de slag om de nieuwe stuurhut te bouwen en te plaatsen.