vliegwiel tandkrans
Ratelende startmotor.

Wil je over twee weken met vakantie gaan, gaat de startmotor "raar" doen. Hij gaat steeds vaker ratelen in plaats van de motor ronddraaien. Door meteen op de stopknop te drukken en daarna weer te starten wordt de motor wel gestart. Maar voor hoelang nog?

Motor zonder startmotor

Nieuwe startmotor

Gelukkig is de firma Shiptech bereid om naar de motor te kijken. Als de monteur de motor start gaat alles goed en kan hij niets vinden.

Maar twee dagen later gaat de motor steeds slechter starten. Beetje vervelend als je ten anker ligt. Drie dagen voor onze vakantie wordt de startmotor voor reparatie verwijderd.In het vliegwielhuis, zijn duidelijk de tanden van het vliegwiel-tandkrans te zien. De startmotor wordt waarschijnlijk niet goed erin geschoven wat te horen was aan het ratelen. Hopenlijk zijn de tanden nog compleet en niet beschadigd.

Het startsysteem bestaat uit een door een batterij gevoede startmotor, schakelaar en bekabeling. Het starten moet met een minimaal toerental geschieden, pas dan kan bij de dieselmotor de, voor de zelfontbranding noodzakelijke, compressie-warmte worden opgebouwd. De startsnelheid die nodig is om de dieselmotor te starten bedraagt: 80-200 omw./min.
De startmotor drijft de motor aan via een tandwiel-paar (startmotor-ronsel en vliegwiel-tandkrans) met een reductie van 1/10 tot 1/20. In het algemeen dient de startmotor een hoger vermogen te leveren wanneer de temperatuur daalt terwijl daarbij ook de batterij-spanning lager is. Dag voor vertrek plaatst Shiptech een nieuwe startmotor en kunnen we volgens planning naar Maassluis varen voor een bezoek aan de bemanning van de Adriana.