motor zonder dynamo
Dynamo revisie

Tijdens de laatste vaarvakantie kreeg de schipper vaak laagspanning alarm. De dynamo gaf wel 14 V spanning af op de accu, maar werd er ook voldoende laadvermogen geleverd? Eigenlijk kreeg de schipper de eerste signalen dat de er iets niet in orde was tijdens een SW-wedstrijd als startschipper. De motor wilde niet starten na afloop van de wedstrijd. Waarschijnlijk omdat de accu leeg getrokken was door de aangesloten laptop en de accu nooit vol was geweest. Omdat hij regelmatig de accu's oplaad via een acculader, had hij niet in de gaten dat de dynamo zijn werk niet meer deed en langzaam de accu's werden leeggetrokken.

Dynamo 

Gereviseerde dynamo

De schipper heeft de dynamo getest door een voltmeter op de accu aan te sluiten. De spanning kwam boven de 14 Volt uit maar dat wil niet garanderen dat de dynamo goed functioneert. Om een dynamo goed te kunnen controleren is hij ook getest onder belasting. Als de laptop, via de 220v omvormer, werd aangesloten zakte de spanning onder de 12 V met de motor op 2500 omw. Tevens gaf de omvormer laagspanning alarm. De dynamo moet maximaal 50 A kunnen leveren en makkelijk de laptop van voldoende spanning kunnen voorzien. Dat deed hij dus niet.

De vaste en zwevende lagers, spanningsregelaar en diodebrug zijn vervangen. De dynamo is weer gemonteerd. Revisie was 150,- euro goedkoper dan een nieuwe. 

De motor starte na twee pogingen en de dynamo gaf op de voltmeter 14,5 volt aan.

Tijdens de eerste vaartocht bleek de dynamo voldoende vermogen te leveren om de laptop van stroom te voorzien. De voltmeter kwam met belasting niet onder de 12 V.