Impellerpomp
Reparatie impellerpomp. 

Tijdens een vaarvakantie ontdek je een plasje water in de bilge, waar komt dat vandaan? Tijdens het dweilen zie je een druppeltje water hangen onder de koelwaterpomp. Na een week begint het te spetteren.

De motor herstellerNa de reparatieImpeller STM8050

De keerring ter afsluiting van het koelwater naar het motorblok is versleten. Om te voorkomen dat het water in het motorblok loopt zit er in het pomphuis een gaatje. De lekkage is zodanig dat de keering (nr 6) vervangen moet worden. Volgens onze monteur een klusje van niets. Omdat de schipper geen vertrouwen in zijn technische kwaliteit heeft toch maar een lokale monteur gezocht. Via via in contact gekomen met een lokale monteur die langs kwam om de pomp mee te nemen. Binnen vijf minuten had hij hem eraf. Na een dag kwam hij terug om de pomp weer te monteren. Het terugplaatsen heeft 1,5 uur geduurd. Door de krappe ruimte kan je niet goed kijken hoe de gleuf staat. Hij kreeg de nok van de as (nr 2) er niet goed voor. De pomp is weer uit elkaar gehaald om de as wat te verschuiven.

Toen het pomphuis erop zat paste het deksel (nr 13) er niet goed op. Met een paar voorzichtige klappen met de hamer de as (nr 3) wat dieper ingetikt. Na een derde poging lekte het deksel nog. Een boutje (nr 14) was dol gedraaid. Een klodder kit zorgde voor de definitieve afsluiting. Om drooglopen van de impeller te voorkomen bij het starten is de impeller goed ingevet met vasaline en de wierpot gevuld met water. De impeller piepte even bij het starten maar daarna werkte hij goed. Geen lekkage meer.