Cilinders met de lekke koppakking en verstuiverpomp
Lekke koppakking. 

Na de laatste vaartocht is de schipper naar de Shiptech monteur gegaan om het startprobleem aan hem voor te leggen. Zijn conclusie lekke koppakking!

Bovenkant cilinderkop met verstuiversDe cilinderkop met interkoeler na de revisieZonder clinderkop

De symptomen waren: moeizaam aanslaan, beetje witte rook en onregelmatig lopen na het starten en horen van harde tikken tijdens het starten. Ook moest de schipper voor het eerst olie bijvullen tijdens het vaarseizoen. Tijdens de vakantie had hij oliealarm gehad. Als de motor warm is verdwijnen de symptomen en functioneert hij normaal, behalve dat de motor zijn maximale toeren niet haalt.

De harde tikken is het gevolg van exploderende koelvloeistof druppels in de cilinders en daardoor ook de witte rook. Bij een warme motor trekt de lekkage dicht en verdwijnen de symptomen. De 18 jaar oude Vetus M 4.14 moet gerepareerd worden. De koppakking verzorgt de afdichting tussen de cilinderkop en het motorblok. Gezien de enorme werkdrukken en de zeer hoge temperaturen wordt aan de pakking hoge eisen gesteld. Op de eerste foto kan je zien dat bij de 3e cilinder het lek zat.
De oplevering vond plaats na een koude start. De motor sloeg, na kort voorgloeien, meteen aan. Wat een verschil met daarvoor. Ook komt de motor weer op zijn maximum toeren. Je kan nu alleen zien dat er aan de motor gesleuteld is. Wat is de motor na de reparatie nog waard? Op internet is een gelijke motor, ook met gereviseerde cilinderkop, voor 3.750 € verkocht. Nieuwprijs is 15.500 €.
(Foto's Henk Spaansen van Shiptech)