Winterstalling
Winterberging binnen. 

Na zes jaar moet de vlet weer geheel geverfd worden. Vooral de railing en roef zijn slecht.

WinterstallingWinterstalling

De schipper heeft bij Nicolaas Witsen de binnenstalling aangevraagd. Na uit het water hijsen is hij gelijk begonnen met schuren zodat dat nog in open lucht plaats vindt. De kabelaring eraf gehaald en thuis met een hogedrukspuit schoongespoten. Ziet er weer als nieuw uit en spinvrij. Het is maar goed dat hij buiten heeft geschuurd en de kabellaring eraf heeft gehaald. Want eenmaal binnen was dat niet meer mogelijk. De boten staan krap naast elkaar. Er kan midscheeps geen verfkwast meer tussen. Hij kan pas in het voorjaar, als de vlet weer buiten is, de romp midscheeps verven. 

In november is de temperatuur binnen ongeveer 15 graden, warm genoeg om nog te kunnen verven. De aanliggende boten zijn afgedekt met folie om spettervlekken te voorkomen. Die kans is vrij groot als de afstand maar enkele centimeters is.
De roestplekken zijn behandeld met Owatrol CIP. CIP heeft uitstekende roestwerende/roestconserverende eigenschappen. De schipper heeft de één componenten verf van Sikkens verdund met een scheut Owatrol olie. Dit roestwerende middel maakt de verf "soepeler" en geeft een gladder resultaat. Nadeel is dat de droogtijd langer wordt. De verf is eerst met de kwast aangebracht en daarna met een schuimroller nagerold. Zie voor meer informatie over schilderen en temperatuur Vaartips.nl

WinterstallingWinterstalling

Na een dag werken voelt de schipper al zijn beenspieren. Het valt niet mee om allerlei houdingen aan te nemen om overal bij te kunnen met je kwast. Maar na 7 dagen schilderen, met hulp van de kinderen, glanst de vlet weer als nieuw.