Putcorrosie
Putcorrosie.

De laatste jaren hecht de antifouling niet meer op de oude laag. De oude laag is aan het verschilferen. Naar aanleiding hiervan besloten om het hele onderwaterschip de schilfers eraf te schrapen en in onderwater primer (Primocon) te zetten. Omdat de primer licht van kleur is vallen de oneffenheden goed op. Met name de putcorrosies. Wat is putcorrosie? Dit is een sterk lokale aantasting van het staal. Dit manifesteert zich in de vorm van diepe putjes.

putcorrosieputcorrosieputcorrosie

Er zijn vier soorten corrosies:

  1. Elektrochemische corrosie
  2. Galvanische corrosie door zwerfstroom
  3. Corrosie door bacteriën
  4. Galvanische corrosie volgens de spanningsreeks.

De vierde vorm van corrosie is de oorzaak van onze putcorrosie. Dit ontstaat als twee verschillende soorten metaal in een stroom geleidende (in ons geval waterige) omgeving bij elkaar in de buurt komen. Hierop is de spanningsreeks gebaseerd, waarbij de "edele" metalen de onedele aantasten. Zo tast bijvoorbeeld koper ijzer aan en beschermen zink, aluminium en magnesium juist het ijzer.

Corrosie kan je voorkomen door een goede verf systeem gebaseerd op een 1 of 2 componenten aluminium primer en de juiste anodes. Zink voor op zout water,Aluminium op zoet en Magnesium op zoet/brak water.

De diepste putten kunnen, in het ergste geval, vol worden gelast tot de oorspronkelijke huiddikte en vervolgens gladgeslepen.

aluminium anode zinkanode oude en nieuwe anode

Links een aluminiumanode die zijn werk doet en rechts een zinkanode die gaaf blijft. Het is niet verstandig om zink en aluminium anodes door elkaar op de boot te plaatsen. Omdat zink hoger in de spanningsreeks staat zal de aluminiumanode door de zinkanode "opgevreten" worden.  

De putcorrosie op onze vlet is waarschijnlijk veroorzaakt door te zuinig of verkeerd gebruik van anodes. De zinkanodes zijn vervangen door aluminium exemplaren.