Gland
Vetkoord vervangen.

De schroefaspakkingbus begon steeds meer te lekken. Op het droge werd het vet (klasse II) naar buiten geperst maar in het water kwam het vet aan de binnenkant eruit. De reden hiervan is dat er ter hoogte van de schroefaskoker een extra druk is van ongeveer 0.1 bar waterdruk (1 meter onder water).
Het vetkoord zat er al vijf jaar in en is verwijderd. Het oude koord is met een kurkentrekker eruit getrokken. Welk vetkoord erin moet bepaal je door de breedte van de drukstuk te verminderen met de dikte van de schroefas en door twee te delen. Dit is de dikte van het te gebruiken vetkoord. Aangeraden wordt om het vetkoord niet met een hamer plat slaan. Je verprutst de structuur van het gevlochten koord en een deel van het vet verdwijnt al uit het koord. Snij vier stukjes vetkoord ter grootte van de omtrek van de as, zorg ervoor dat de uiteinden schuin afgesneden worden. Plaats nu de vetkoordringen versprongen om de as in de pakkingkamer. Dus niet de uiteinden op elkaar.
Plaats daarna de pakkingdrukstuk terug en draai dit gelijkmatig vast en controleer of de schroefas nog soepel met de hand te draaien is.

Oude en nieuwe vetkoordUitgeschoven schroefas

Bij lekkage van de afdichting kan de pakkingdrukstuk met twee moeren wat strakker worden gezet. De moeren één of twee zeskantjes strakker zetten en dan tijdens het varen controleren wat het effect is. Lekt er nog te veel vet (of water), dan moeten de moeren nog een zeskantje vaster worden gedraaid. Wordt de afdichting echter te warm (handwarm tijdens het varen is normaal) dan moeten de moeren iets losser.