Lekkende koelwaterpomp en luchtfilter met touwtje vastgezet
Lekke interne koelwaterpomp.

Bij controle bleek onder de motor een koelvloeistof plasje te liggen. Na verder onderzoek bleek de koelvloeistof te lekken uit een gaatje onder de interne koelwaterpomp. Ernstig is het niet omdat het expansievat voor voldoende koelvloeistof zorgt. Na een 1,5 week varen was er toch een halve liter uitgelekt.

Lekkende koelwaterpomp   Nieuwe koelwaterpomp   Afgebroken luchtfilter

Paar dagen later werd ontdekt dat de luchtfilter flink stond te trillen bij draaiende motor. Die was dus aan één kant al afgescheurd. Met een touwtje de filter vastgebonden op het inlaatstuk. Direct na de vaarvakantie heeft de monteur van NoordWest Scheepsservice de pomp en filter vervangen. Hij verzorgde de reparatie met originele onderdelen en regelde de garantie afwikkeling met VETUS. VETUS levert namelijk 5 jaar garantie op hun motoren. 

Brandstoffilter links de oude rechts de schone   Elektrische opvoer brandstofpomp   Nieuwe luchtfilter

Per reis geven we altijd vol gas om de motor schoon te branden. De motor ging even vol gas maar zakte daarna terug naar 2200 toeren. Oorzaak brandstoffilter in de brandstofpomp was gedeeltelijk verstopt, die kon niet meer de benodigde hoeveelheid diesel door laten stromen. Na vervanging bleek de filter behoorlijk zwart te zijn en kon de motor weer vol gas leveren. Voor alle zekerheid de bezinkpot van de dieseltank afgetapt maar daar kwam geen vuil uit.