Accu
Lege accu's

Tijdens opruimen in de winterstalling zag ik de dashboard verlichting zwakjes branden. Bleek dat de accuschakelaar niet op 'off' stond maar op 'both'. De accu's gaven maar 11,5 V spanning, leeg dus! De Victron bluepower acculader te voorschijn gehaald en aangesloten. Die begon braaf te knipperen en na een half uur brandde het licht het continu, met andere woorden de accu is opgeladen. Maar leek mij sterk, een accu van 160 Ah is niet in een half uur opgeladen met een 7 A lader. De voltmeter gaf nog steeds 11,5 V aan terwijl de oplader aangesloten was. Dit klopt niet.
Thuis een oude lader opgehaald en aangesloten, de bedrading ervan begon warm aan te voelen en de spanning tijdens laden was 12,5 V.
AccuAccuAccu handleiding
Maar een gelaccu kan je niet opladen met een traditionele lader. Dus accu's en Victron lader mee naar huis genomen. De acculader was de boosdoener. Volgens de beschrijving had het lampje hoog frequent moeten knipperen in plaats van laag. Conclusie die is defect en moet een nieuwe gekocht worden. Terwijl ik boos naar de oplader keek dacht ik laat ik even naar de zekering kijken. Die was doorgebrand. Een nieuwe erin en het lampje begon nu hoog frequent te knipperen en bleef dat ook de komende uren doen. Het opladen was nu wel gestart, bij het verstrijken van de uren steeg de spanning. De vraag is nu alleen hebben de gelaccu en vloeistofaccu het diepe ontladen overleeft. En waarom blijft de oplader het zogenaamd doen terwijl de zekering doorgebrand is.

Na 24 uur laden zaten er natte plekken op de vloeistofaccu. Die was dus gaan "borrelen" maar er stond nog voldoende water boven de platen en de spanning gaf 12,8 V aan. Helaas trad er bij beide accu's ontlading op en zijn ze vervangen door twee AGM accu's. Het in- en uithijsen was behoorlijk zwaar werk. 35 kg per stuk maar voorlopig hoeven ze niet meer verplaatst te worden. Als ze tenminste goed verzorgd worden. Zie de gebruiksaanwijzing AGM accu's.

Met behulp van een voltmeter kan de laadtoestand van de accu bepaald worden. Zo heeft een volle 12 volt accu een spanning van ongeveer 12,8 volt en een lege 11,6 volt.
Laadtoestand accu Rustspanning in volt
100% 12,72
80% 12,52
60% 12,30
40% 12,09
20% 11,88
0% 11,64