To Top

Vacuümmeter, filter verstoptVacuümmeter, filter verstopt

Vacuümmeter plaatsen in dieselleiding

Om een verstopte dieselfilter aan te zien komen adviseerde een clublid om een vacuümmeter na de Delphi filter te plaatsen. Door deze meter te plaatsen bij de dieselfilter kan je in één oogopslag zien in welke staat de filter is en niet aan het dichtslibben is. De vacuüm meter zal bij een schone filter een onderdruk van tussen de 0 en -0,1 bar aangeven, deze kan 0,10 bar variëren na mate de temperatuur verandert en of de motor op vollast draait. Als de opvoerpomp wat meer moeite krijgt met het aanzuigen van de diesel uit de tank omdat de filter dicht gaan zitten kun je dat zien op de vacuümmeter. Bij een vacuüm van -0,300 mm bar dient de dieselfilter te worden vervangen.

Bij de dieseldokter een vacuümmeter set gekocht voor een Delphi filter. De set bestaat uit een T-stuk, een koppelstuk G1/4 en een vacuümeter gevuld met glycerine. Zonder problemen kon die op de filter worden aangesloten. Met teflon tape voor afdichting gezorgd. Er was helaas niet voldoende ruimte om de meter rechtop te zetten. Ik heb de meter iets gekanteld en andersom geplaatst.
De meter bleef op nul staan bij draaiende motor maar toen ik de dieselkraan dicht zette liep die op. Het werkt, alleen wel regelmatig kijken tijdens varen op ruim water.

Vacuümmeter setVacuümmeter set
Vacuümmeter installatieVacuümmeter installatie