Vetkoord vervangen.
Na afloop van de laatste vaartochten lekte de schroefas meer dan normaal. Tijd om de vetkoorden te vervangen. Op de website van de dieseldokter staat een stappenplan.
- Draai de twee moeren geheel los (soms wordt er een contramoer gebruikt die dan natuurlijk eerst los moet).
- Schuif de flens naar je toe zodat de schroefas vrijkomt.
- Haal het oude vetkoord eruit, als de boot nog in het water ligt dan niet meer dan 2 zodat het water niet naar binnen komt.
- Leg om de schroefas het eerste stukje vetkoord en snij het op de as schuin af zodat de ring mooi sluit. Schuif de ring nu tussen de opening om de as. Als het niet goed past, even pletten met een hamer op een houten plankje. Met een klein schroevendraaiertje het koordje erin drukken.
- Schuif met de hand de flens erin om het koord zover mogelijk naar achteren te drukken.
- Plaats daarna een tweede ring, met de opening verspringend van de eerste. Als het lukt maximaal drie ringen plaatsen. Zorg wel dat de flens nog voldoende erin kan schuiven (minimaal 5 mm).
- Draai daarna de moeren links en rechts gelijk aan, zodanig dat de schroefas met de hand nog makkelijk te draaien is (ik gebruik hierbij altijd een schuifmaat).
- Breng met de vetspuit of vetpot het vet aan. Het mag er iets uitkomen.
- Na 10 minuten varen de motor stoppen en de moeren nog iets aandraaien. Zal niet meer dan een slag zijn, daarna opnieuw vet erop en het moet er weer een maand tegenaan kunnen.
- Na een maand opnieuw iets aandraaien. Je ziet het als er wat meer waterdruppels loskomen.
Ik heb geluk dat ik slank en lenig ben anders had ik niet goed bij de gland kunnen komen. Het is een vies karweitje om eerst al het vet rondom de gland te verwijderen. De machinekamer heeft in de scheepvaart niet voor niets de bijnaam vetput.
De grootste uitdaging was het verwijderen van de oude vetkoorden. Met een fretboortje is het gelukt. Diameter van de schroefas is 45 mm en gland 65mm, het verschil komt overeen met de diameter van de oude vetkoorden (10 mm).