Duitsland

Featured

2025 Rondje Luxemburg

Moezel Mousson
2025 Maas Moezel Rijn

Via de Facebook groep “info franse kanalen”  hielden we ons op de hoogte van ervaringen voorgangers en situatie kanalen. De Maas was maar een paar weken opengesteld , ook Canal des Ardennes werd na onze tocht een korte tijd gesloten vanwege een omgewaaide boom. Er zijn maar weinig watersporters die dit jaar het rondje hebben kunnen maken. Vooraf moet je via Internet het VNF vignet kopen en betalen met een creditkaart. Je kan niet meer op locatie een vignet kopen.
We hebben 43 dagen gevaren en ruim 1700 km afgelegd. In Duitsland moet je vaak met contact geld betalen. Neem voldoende kleingeld mee om gepast te kunnen betalen bij afwezigheid havenmeester.
In Frankrijk voeren we door twee VNF districten ieder met een eigen storingsnummer. Het is verstandig om bij het binnenvaren het nummer op het bord te fotograferen. je hebt het geheid een keer nodig. Er wordt van de schipper een grote mate van zelfredzaamheid verwacht. Problemen moet je in eerste instantie zelf zien op te lossen zoals een verstopte koeling. Daarom wordt er vaak in duo's gevaren.  Als er een tankstation binnen 15 min lopen was gingen we diesel halen met een steekwagen.

Route Maas Moezel Rijn

De route Maas-Moezel-Rijn bestond uit de volgende trajecten:

  1. Maas
    Dit traject hebben we vaak gedaan en is eerder beschreven.
    Franse Maas

  2. Canal des Ardennes
    De Maas was  vanwege tekort aan water, van sluis 1 t/m 10 gesloten. De enige mogelijkheid om in Toul te komen was via de Canal des Ardennes. Toen we de sluizentrap, van 26 sluizen, bij Les Chesne gedaan hadden kwam het bericht , via de Facebook groep, binnen dat de Maas opengesteld was. Één van de opvaarders ,de bemanning van de voormalige Rotterdamse bedrijfsvaartuig Calandwerken, besloot om weer terug te gaan naar de Maas. Wij bleven de omweg volgen omdat we de nieuwe route wilden verkennen. Het kanaal is goed bevaarbaar. In één sluispand dreef veel groene drek maar daar hadden we geen last van.
    Canal des Ardennes Tunnel van Saint-AignanCanal des ArdennesCanal des Ardennes

  3. Canal Aisne Marne
    Dit traject leverde geen problemen op mede door de aanwezige spitsen. Bediening van de sluizen gaat met een draaistang. Reims zijn we voorbij gevaren omdat het de nieuwe haven nog niet gereed was. In Sillery is een redelijke haven waar je via een app moet betalen met een creditcard. Supermarkt en tankstation is op kruipafstand. Op dit traject ga je door de Mont-de-Billy tunnel.Canal des ArdennesRijn Marne kanaal Mont-de-Billy tunnel

  4. Canal laterale de la Marne
    Dit traject leverde geen problemen op. Op een enkel sluis storing na die snel werd verholpen door de VNF. Ze kwamen meestal binnen 15 min op de sluis. Niet bij elke aanlegplaats kan je boodschappen doen. Soms is er geen bakker in de buurt. We hebben zelfs een keer een stokbrood gekregen van een lokale vrouw waar we bij haar huis overnacht hadden. 
    De spitsen zorgen voor grote zuiging, we zijn een keer , door een geladen spits, van de kant gezogen. 
    Rijn Marne kanaal

  5. Canal de la Marne au Rhin
    Bij de eerste sluis werden we opgewacht door een VNF man die onze bestemming en afmeting vroeg. Vanaf dat moment werden we gevolgd. Op het eerste gedeelte van het kanaal werken de sluizen door middel van sensoren langs de kant. Er varen spitsen naar de staalfabriek in Contrisson. Daarna wordt het kanaal slechter en krijg je een afstandsbediening mee voor de sluizen. Soms zijn er aanlegplaatsen waar gratis water en elektra beschikbaar is. Bij een sluis kan je nooit aanleggen, als die in storing is dan moet je de boot maar gaande zien te houden. Er zijn een aantal viaducten over de kleine rivieren en zelfs beweegbare bruggen. Onderstaande kaart laat  zien dat er heel veel sluizen zijn.Marne - Rijn kanaal
    Er werd door de VNF dwingend verzocht om altijd met twee boten samen op te trekken en te schutten. Dan konden ze sneller optreden als er storing was. In Demagnge aux Eaux krijg je de 5 km lange Mauvages-tunnel. De VNF dame fietste met ons mee door de tunnel. We kregen gasmaskers mee ingeval van een calamiteit. Er mochten maar 2 boten per keer door de tunnel. Na de tunnel tot Void bedient VNF de sluizen voor je.
    Na Troussey kwamen we de bemanning van de Calandwerken weer tegen. Zij hadden het ook af en toe moeilijk gehad op de Maas. Hun boot steekt namelijk 1,5 m.
    We hebben veel last gehad van laagwater in sommige panden en planten. We zijn een traject gesleept omdat de koelwaterinlaat verstopt was. Moesten zelfs onder boot duiken om de schelpinlaat vrij te maken van planten. Vooral het laatste traject naar Toul was slecht. In de haven van Toul gingen de schippers te water om de schroeven vrij te maken van waterplanten. Één had zelfs een defecte kopschroef opgelopen, de bladen waren afgebroken!
    Rijn Marne kanaalRijn Marne kanaal
  6. Rijn Marne kanaal Mauvages-tunnelRijn Marne kanaalRijn Marne kanaalRijn Marne kanaalRijn Marne kanaal Mauvages-tunnelRijn Marne kanaal

  7. Moezel
    Een verademing als je in Toul de Moezel opvaart, ruimwater en geen waterplanten. De gashendel kan weer open! We zijn net klein genoeg om gebruik te maken van de sportsluizen (11 m lang en 3,3 m breed) . Scheelt veel een wachttijd. Er staat ongeveer 2 km/uur stroom. In het Franse gedeelte schutten we in de kleine sluizen en waren we verplicht om de zwemvesten om te doen. Brodenbach is een aanrader een klein haven waar je op de boeien moet aanleggen. Veel restaurants, tankstation en Imbiss in de buurt. Bij het tankstation kan je 's morgen vroeg verse broodjes halen. Je kan er een mooie bergwandeling maken.
    MoezelMoezel sportsluisMoezel sportsluisMoezelMoezel CochemMoezel

  8. Rijn
    Op de Rijn kregen we te maken met 6 km/uur stroom mee. Elke dag zakte het water met ongeveer 7 cm. Goed opletten op de blauwe borden van de binnenvaart. Na Duisburg wordt het drukker en blijven de schepen SB wal houden. Bij veel jachthavens is geen havenmeester aanwezig en wordt je verzocht het havengeld in een envelop te doen. De code van de uitgang staat vaak in een kastje vermeld. 
    Rijn KoblenzRijn KoblenzRijn KoblenzRijn Bad HonnefRijn Ruhrort

Foto's van onze boot, uit de tunnel varend, zijn genomen door Anja Zwijnenburg en Karen de Groot.

13-09-24 Akersloot
17-05-25 Wijk bij Duurstede
18-05-25 Arnhem
19-05-25 Wansum
20-05-25 Neer
21-05-25 Maastricht
22-05-25 Huy
23-05-25 Profondoville
24-05-25 Givet
25-05-25 Revin
26-05-25 Charleville
27-05-25 Le Chesne
28-05-25 Attigny
29-05-25 Asfeld
30-05-25 Sourey
31-05-25 Sillery
01-06-25 Conde’s Marne
02-06-25 Couvest
03-06-25 Bignicourt
04-06-25 Revigny
05-06-25 Bar le Duc
06-06-25 Ligny en Barros
07-06-25 Demagnge aux Eaux
08-06-25 Void
09-06-25 Toul
10-06-25 Mousson
11-06-25 Metz
12-06-25 Schwebsange
13-06-25 Konz
14-06-25 Konz
15-06-25 Schweich
16-06-25 Neumagen
17-06-25 Traban Trarbach
18-06-25 Cochem
19-06-25 Brodenbach
20-06-25 Brodenbach
21-06-25 Koblenz
22-06-25 Koblenz
23-06-25 Bad Honnef
24-06-25 Keulen
25-06-25 Ruhrort
26-06-25 Arnhem
27-06-25 Wijk bij Duurstede
28-06-25 Akersloot

We waren op tijd. Twee weken later kon je het rondje niet meer doen vanwege watertekort (blauwe lijnen) en twee sluizen gestremd. Op de Moezel, Sankt Aldegund, vanwege een aanvaring en op de Maas sluis Andenne vanwege defect sluisdeur.

Situatie 10 juli 2025