2025 Maas Moezel Rijn
Via de Facebook groep “info franse kanalen” hielden we ons op de hoogte van ervaringen voorgangers en situatie kanalen. De Maas was maar een paar weken opengesteld , ook Canal des Ardennes werd na onze tocht een korte tijd gesloten vanwege een omgewaaide boom. Er zijn maar weinig watersporters die dit jaar het rondje hebben kunnen maken. Vooraf moet je via Internet het VNF vignet kopen en betalen met een creditkaart. Je kan niet meer op locatie een vignet kopen.
We hebben 43 dagen gevaren en ruim 1700 km afgelegd. In Duitsland moet je vaak met contact geld betalen. Neem voldoende kleingeld mee om gepast te kunnen betalen bij afwezigheid havenmeester.
In Frankrijk voeren we door twee VNF districten ieder met een eigen storingsnummer. Het is verstandig om bij het binnenvaren het nummer op het bord te fotograferen. je hebt het geheid een keer nodig. Er wordt van de schipper een grote mate van zelfredzaamheid verwacht. Problemen moet je in eerste instantie zelf zien op te lossen zoals een verstopte koeling. Daarom wordt er vaak in duo's gevaren. Als er een tankstation binnen 15 min lopen was gingen we diesel halen met een steekwagen.
De route Maas-Moezel-Rijn bestond uit de volgende trajecten:
- Maas
Dit traject hebben we vaak gedaan en is eerder beschreven. - Canal des Ardennes
De Maas was vanwege tekort aan water, van sluis 1 t/m 10 gesloten. De enige mogelijkheid om in Toul te komen was via de Canal des Ardennes. Toen we de sluizentrap, van 26 sluizen, bij Les Chesne gedaan hadden kwam het bericht , via de Facebook groep, binnen dat de Maas opengesteld was. Één van de opvaarders ,de bemanning van de voormalige Rotterdamse bedrijfsvaartuig Calandwerken, besloot om weer terug te gaan naar de Maas. Wij bleven de omweg volgen omdat we de nieuwe route wilden verkennen. Het kanaal is goed bevaarbaar. In één sluispand dreef veel groene drek maar daar hadden we geen last van. - Canal Aisne Marne
Dit traject leverde geen problemen op mede door de aanwezige spitsen. Bediening van de sluizen gaat met een draaistang. Reims zijn we voorbij gevaren omdat het de nieuwe haven nog niet gereed was. In Sillery is een redelijke haven waar je via een app moet betalen met een creditcard. Supermarkt en tankstation is op kruipafstand. Op dit traject ga je door de Mont-de-Billy tunnel. - Canal laterale de la Marne
Dit traject leverde geen problemen op. Op een enkel sluis storing na die snel werd verholpen door de VNF. Ze kwamen meestal binnen 15 min op de sluis. Niet bij elke aanlegplaats kan je boodschappen doen. Soms is er geen bakker in de buurt. We hebben zelfs een keer een stokbrood gekregen van een lokale vrouw waar we bij haar huis overnacht hadden.
De spitsen zorgen voor grote zuiging, we zijn een keer , door een geladen spits, van de kant gezogen. - Canal de la Marne au Rhin
Bij de eerste sluis werden we opgewacht door een VNF man die onze bestemming en afmeting vroeg. Vanaf dat moment werden we gevolgd. Op het eerste gedeelte van het kanaal werken de sluizen door middel van sensoren langs de kant. Er varen spitsen naar de staalfabriek in Contrisson. Daarna wordt het kanaal slechter en krijg je een afstandsbediening mee voor de sluizen. Soms zijn er aanlegplaatsen waar gratis water en elektra beschikbaar is. Bij een sluis kan je nooit aanleggen, als die in storing is dan moet je de boot maar gaande zien te houden. Er zijn een aantal viaducten over de kleine rivieren en zelfs beweegbare bruggen. Onderstaande kaart laat zien dat er heel veel sluizen zijn.
Er werd door de VNF dwingend verzocht om altijd met twee boten samen op te trekken en te schutten. Dan konden ze sneller optreden als er storing was. In Demagnge aux Eaux krijg je de 5 km lange Mauvages-tunnel. De VNF dame fietste met ons mee door de tunnel. We kregen gasmaskers mee ingeval van een calamiteit. Er mochten maar 2 boten per keer door de tunnel. Na de tunnel tot Void bedient VNF de sluizen voor je.
Na Troussey kwamen we de bemanning van de Calandwerken weer tegen. Zij hadden het ook af en toe moeilijk gehad op de Maas. Hun boot steekt namelijk 1,5 m.
We hebben veel last gehad van laagwater in sommige panden en planten. We zijn een traject gesleept omdat de koelwaterinlaat verstopt was. Moesten zelfs onder boot duiken om de schelpinlaat vrij te maken van planten. Vooral het laatste traject naar Toul was slecht. In de haven van Toul gingen de schippers te water om de schroeven vrij te maken van waterplanten. Één had zelfs een defecte kopschroef opgelopen, de bladen waren afgebroken! - Moezel
Een verademing als je in Toul de Moezel opvaart, ruimwater en geen waterplanten. De gashendel kan weer open! We zijn net klein genoeg om gebruik te maken van de sportsluizen (11 m lang en 3,3 m breed) . Scheelt veel een wachttijd. Er staat ongeveer 2 km/uur stroom. In het Franse gedeelte schutten we in de kleine sluizen en waren we verplicht om de zwemvesten om te doen. Brodenbach is een aanrader een klein haven waar je op de boeien moet aanleggen. Veel restaurants, tankstation en Imbiss in de buurt. Bij het tankstation kan je 's morgen vroeg verse broodjes halen. Je kan er een mooie bergwandeling maken. - Rijn
Op de Rijn kregen we te maken met 6 km/uur stroom mee. Elke dag zakte het water met ongeveer 7 cm. Goed opletten op de blauwe borden van de binnenvaart. Na Duisburg wordt het drukker en blijven de schepen SB wal houden. Bij veel jachthavens is geen havenmeester aanwezig en wordt je verzocht het havengeld in een envelop te doen. De code van de uitgang staat vaak in een kastje vermeld.
Foto's van onze boot, uit de tunnel varend, zijn genomen door Anja Zwijnenburg en Karen de Groot.
13-09-24 | Akersloot |
17-05-25 | Wijk bij Duurstede |
18-05-25 | Arnhem |
19-05-25 | Wansum |
20-05-25 | Neer |
21-05-25 | Maastricht |
22-05-25 | Huy |
23-05-25 | Profondoville |
24-05-25 | Givet |
25-05-25 | Revin |
26-05-25 | Charleville |
27-05-25 | Le Chesne |
28-05-25 | Attigny |
29-05-25 | Asfeld |
30-05-25 | Sourey |
31-05-25 | Sillery |
01-06-25 | Conde’s Marne |
02-06-25 | Couvest |
03-06-25 | Bignicourt |
04-06-25 | Revigny |
05-06-25 | Bar le Duc |
06-06-25 | Ligny en Barros |
07-06-25 | Demagnge aux Eaux |
08-06-25 | Void |
09-06-25 | Toul |
10-06-25 | Mousson |
11-06-25 | Metz |
12-06-25 | Schwebsange |
13-06-25 | Konz |
14-06-25 | Konz |
15-06-25 | Schweich |
16-06-25 | Neumagen |
17-06-25 | Traban Trarbach |
18-06-25 | Cochem |
19-06-25 | Brodenbach |
20-06-25 | Brodenbach |
21-06-25 | Koblenz |
22-06-25 | Koblenz |
23-06-25 | Bad Honnef |
24-06-25 | Keulen |
25-06-25 | Ruhrort |
26-06-25 | Arnhem |
27-06-25 | Wijk bij Duurstede |
28-06-25 | Akersloot |
We waren op tijd. Twee weken later kon je het rondje niet meer doen vanwege watertekort (blauwe lijnen) en twee sluizen gestremd. Op de Moezel, Sankt Aldegund, vanwege een aanvaring en op de Maas sluis Andenne vanwege defect sluisdeur.
