2010 de Dender
Het was de bedoeling een rondje België te gaan varen. Maar die begon en verliep heel anders dan verwacht! In de sluis Lessines ging het fout.
De reis begon letterlijk en figuurlijk met een slechte start. De motor startte vlot maar de schipper zag maar twee lampjes op het instrumentenpanel branden in plaats van drie. De schipper vertrouwde het niet en ging tijdens het varen de motor nalopen. De dynamo gaf geen laadstroom en hij zag ook waarom, er hing een draadje los van de dynamo.
Een dag voor vertrek was de startmotor gereviseerd maar de monteur was vergeten de laadstroom verbinding van de dynamo weer aan te sluiten. Omdat de schipper niet wist waar het draadje aan vast moest. Heeft hij meteen na de ontdekking de firma Shiptech gebeld die de reparatie had uitgevoerd. We konden langskomen om het draadje op de juiste wijze weer te bevestigen. Maar toen wilde de startmotor niet meer starten! Die ratelde alleen maar. Binnen twee uur had Shiptech een nieuwe startmotor geregeld en gemonteerd. De motor startte weer normaal en de dynamo deed zijn werk weer.
Met een vertraging van drie uur aan de vakantiereis begonnen richting Limburg. De dagen daarna via Weesp, Gorcum en Den Bosch richting Maastricht gevaren. Het was tropisch weer met af en toe flinke regen buien. In Gorcum bij de havenmeester een ontbijt besteld, warme broodjes met juse d'orange. De bestelling werd om 08:30 aan boord gebracht. Via de Zuidwillemsvaart naar Maastricht. In de passantenhaven van Weert een plekje gevonden. Voor zeven euro kan je overnachten inclusief water en elektra. De haven is erg krap en vol kroos, Je staat versteld hoe schippers hun 10m jacht nog in een box gedraaid krijgen.
Op sluis 18 (Bocholt) een vaarvignet gekocht met 50% korting van Rijkswaterstaat. De tocht via sluis 19 naar 't Bassin in Maastricht was een avontuur op zich. De meldplaats was dicht begroeid met water planten en er stond een flinke stroom. Vanuit 't Bassin komen ze met een bootje om de sluis te bedienen. Het kanaal naar de sluis is nauw en vol met waterplanten en waterpest. Halverwege kwam de schroef vast te zitten en sloeg de motor af, De motor kon de schroef niet meer draaien en de vlet dreef tegen een woonboot aan. Gelukkig was de aanvaring zacht en sloeg alleen de hond van de bewoners aan.
Door de stroom werd de vlet losgetrokken van de waterplanten en kon met moeite naar de sluis gevaren worden. De motor had het er moeilijk mee, tegen de stroom in varen en met waterplanten om de schroef. De stroom wordt veroorzaakt door een waterinlaat vlak voor de sluis. Na de handbediende sluis en in 't Bassin was de waterpest volop aanwezig. Met twee maaiboten proberen ze de waterpest te verwijderen. Havengeld betalen gaat tegenwoordig met een automaat, je moet een watersportpas kopen, die je ook in andere aangesloten jachthavens kan gebruiken.
Vlak na aankomst kwamen er hoosbuien en zware windstoten over Maastricht heen. De vlet trok behoorlijk aan de landvasten. Na Maastricht was het de bedoeling richting Namen te varen. Maar op de sluis van Lanaye hing een briefje op de deur waarop met de hand in het Frans geschreven stond dat de Maas bij Huy voor 4 á 5 dagen gestremd is. Verder varen had geen zin en besloten is om het Albertkanaal op te varen richting Hasselt. Hasselt heeft een jachthaven met alle voorzieningen en de stad heeft volop winkels, bars en restaurants op loopafstand.
Diesel kan vlakbij de waterkant, met een bankpas en jerrycan, getankt worden. Geadviseerd werd om de landvasten niet strak vast te leggen in verband met waterstand wisselingen van rond de 50 cm. In de haven is een brasserie waar de passanten kunnen douchen en natuurlijk kunnen eten en drinken. De havenmeester heeft via internet de stremming opgezocht en uitgedraaid voor de schipper: ï.v.m calamiteit stremming tussen sluis Neuville en brug Ombert”. Door het slechte weer van twee dagen terug zijn de hoogspanningsmasten over de Maas geknapt. Daar moet je dus even niet zijn met je bootje!
De volgende dag naar Lier. De passantensteiger is bij de derde brug. Een supermarkt is op loopafstand en ook op zondagochtend geopend. De sluizen op het Albertkanaal worden vlot bediend en de marifooncontacten verlopen soepel. Op sluis Viersel, toegang tot het Netekanaal, werd het vaarvignet gecontroleerd.Bij vertrek ratelde de startmotor weer maar bij de tweede poging startte de motor meteen. Het probleem van slecht starten ligt dus niet aan de startmotor, maar wat is dan de oorzaak? Met hoog water geschut door sluis Duffel.
Op de Rupel hadden we stroom mee maar na het opdraaien op de bovenschelde niet meer. Met de stroom tegen zou de tocht 4 uur gaan duren. Besloten is om bij de WSV Steendorp, vlakbij Rupelmonde, te overnachten. De havenmeester heeft zijn leven lang op een scheepswerf gewerkt en had een verklaring voor het slecht starten. De motor stopt altijd in dezelfde stand zodat altijd de zelfde tanden van de tandkrans voor de startmotor staan. Die zouden versleten of vervormd kunnen zijn waardoor de bendix van de startmotor er niet goed inschiet.
Dit kan je voorkomen door de motor voor de start met een ringsleutel te tornen. Dan komen andere tanden voor de startmotor te staan. De havenmeester deed het voor hoe je dat moet doen. Bij de eerst volgende gelegenheid een ringsleutel 27 kopen in plaats van een baco te gebruiken. WSV Steendorp heeft een bar en terras aan het water zodat je vlakbij je eigen boot een drankje kan nuttigen. In het dorp is op loopafstand een bakker.
De volgende dag om 07:00 met opkomend tij vertrokken naar Dendermonde. Het was heiig maar het zicht klaarde snel op. De tocht op de Dender naar Geraardsbergen verliep vlot. Bij elk traject is een gsmnummer aangegeven voor de mobiele ploeg. Wachttijden waren niet langer dan 20 minuten. De sluismeester van Gerardbergen vertelde vol lof over de toeristische mogelijkheden en raadde aan om minimaal een dag te blijven. De jachthaven was vol en er moest dubbel gelegen worden. Voor de tocht naar Ath moet je aanmelden. Bij aankomst was het niet duidelijk of mobiele ploeg richting Ath al geboekt was.
De waalse sluismeester gaf geen duidelijke informatie of de ploeg van 09:00 morgen al volgeboekt was. Er kunnen maar drie schepen per ploeg mee. Omdat de schipper als laatste was aangekomen en vier schepen voor hem waren, besloot hij maar een dag langer te blijven. De volgende ochtend bleek maar één schip, een Saga 27, te vertrekken. Na telefonisch contact met de sluismeester bleek dat dit schip zich niet aangemeld had en dat wij meteen konden vertrekken om mee te schutten. De ploeg zou op ons wachten. Bij de eerste sluis in Wallonie lag de Saga inderdaad voor een dichte sluis te wachten.
Ze waren blij dat de schipper gekomen was zodat ze nu wel verder konden. Ze waren op de bonnefooi vertrokken. Bij het binnenvaren van de sluis Lessines reageerde de motor niet meer op zijn achteruit. Hij bleef maar vooruit varen maar reageerde wel op het gas. Bij gas achteruit ging hij juist harder vooruit. De vlet knalde vol op de Saga in de sluis. Met de hand kon de koppeling in zijn vrij gezet worden. Maar daarna zat er maar een beetje beweging in. Koppeling kapot? De schade viel mee, alleen maar “schaafwondjes”.
De kabelaring heeft zijn nut weer bewezen. De koppeling kon enkel in zijn vooruit gezet worden. Met de hand schakelend de sluis uitgevaren en boven de sluis aangelegd. De mobiele ploeg en de Saga gingen met hun tocht verder. Bij aankomst in Geraardsbergen heeft de schipper een folder gekregen van de watersportvereniging VVW Den Bleek met een telefoonnummer van de voorzitter. Deze man gebeld met de vraag of hij ons kon helpen met de zoektocht naar een monteur. Hij gaf een gsmnummer van een persoon de schipper misschien verder zou kunnen helpen.
Ook deze persoon gebeld, hij zou verder kijken wat hij voor ons kon doen. Hij heeft zelfs nog teruggebeld om informatie van de motor te vragen. Ondertussen kwam van de andere kant een Vlaamse tegenligger, de Pinta uit Borsbeek, aanvaren. Zij waren bereid om de vlet naar Geraardsbergen terug te slepen. Tijdens het slepen contact gezocht met Shiptech. Shiptech gaf de schipper aanwijzingen wat hij moest doen om de oorzaak te vinden. Was het de morse bediening of de koppeling? Na enkele telefoontjes was de oorzaak duidelijk, de koppelingskabel was gebroken.
Deze losgemaakt en de lengte (Vetus 3 ft) doorgebeld naar Shiptech. Hij had er één op voorraad en die zou hij meteen opsturen naar Geraardsbergen. Gelukkig stond het adres van de vereniging op de folder. De schipper heeft de voorzitter van de nieuwe situatie verwittigd. Het adres bleek van de voorzitter zelf te zijn. Na anderhalf uur slepen in Geraardsbergen aangekomen. Er was nu genoeg ruimte op de steiger, het aanleggen zonder motor ging niet eenvoudig met stroom en wind van achteren.
De schipper van de Pinta vertelde dat hij nooit meer over kanaal Blaton-Ath zal varen. Hij had veel last van de waterplanten. Vooral boven Ath. Hij moest stapvoets varen en zelfs twee keer te water om de schroef te bevrijden van de waterplanten. Zijn schip steekt 85 cm. Als de schipper door was gegaan had hij misschien dezelfde problemen gehad als bij Maastricht.
Na drie dagen is de nieuwe kabel gearriveerd. Met dank aan Shiptech en de heer Demil, voorzitter van VVW Den Bleek. Het monteren van de kabel was een half uur werk. De koppeling en morsebediening werkten weer als vanouds.
Na proefdraaien de sluismeester gebeld met het verzoek of hij ons kon schutten. Hij adviseert iedereen om minimaal een dag te blijven in Geraardsbergen. Wij zijn 4 dagen gebleven. Via Denderleeuw (winkels op loopafstand) en Dendermonde (op fietsafstand) de Schelde afgevaren richting Antwerpen. Als je net een schutting van de Royersluis gemist heb, kan je 1,5 uur op stroom gaan wachten. Daarna via Tholen, Willemstad, Dordrecht en Gouda richting thuishaven gevaren.
Op het Alkmaardermeer aangekomen werd nu de schipper om hulp gevraagd. Een Vedette 930 had koelwater probleem. De Vedette opzij genomen en naar hun thuishaven gevaren. Het is maar goed dat watersporters elkaar onderling helpen.