2011 de Kempen
Via Brugge (Flandria) en Gent (Gentse watersport vereniging) weer terug naar de Bovenzeeschelde. Het lukt niet om met één tij van Gent naar Antwerpen te varen. We zijn 1,5 uur voor hoogwater in Merelbeke vertrokken en hadden uur later de ebstroom mee tot Wintam. Onderweg een beroepsvaarder met een jacht opzij gezien. Het jacht had waarschijnlijk motorpech, mazzel dat hij meegenomen is. De Bovenzeeschelde is geen prettige rivier om met pech terecht te komen. Het kan er behoorlijk flink stromen. Vooral tijdens de ebstroom zijn er veel neren (omhoog komend water) op plaatsen waar er grote diepte verschillen zijn.
In Wintam was het ondertussen na 5 uur varen doodtij geworden. We zijn de Rupel met laag water opgevaren er van uitgaande dat de vloedstroom ons zou inhalen. Maar die bleven we voor. De tocht van Merelbeke naar Duffel heeft 7 uur geduurd. Voor sluis Duffel was het laagwater en hadden we net nog voldoende water (1,2 m). De sluis werd vlot bediend en zijn we in Lier op de passantensteiger gaan liggen. Bij de passentensteiger is op loopafstand een supermarkt en een tankstation. Op fiets afstand is het centrum van Lier, een mooi stadje met veel terrasjes. Op de passantensteiger een Brandsmavlet schipper uit Venlo ontmoet die de Amisia herkende van de weblog. Een onbekende lezer heeft een gezicht gekregen.
Via het Albertkanaal naar Herentals en daar het kanaal Herentals-Bocholt 7,5 m opgeschut. De jachthaven van Herentals is een goedkope (7 €) haven met alle voorzieningen. Internetten kan gratis bij Mac Donald op loopafstand. Het centrum is op fietsafstand. Vanuit Herentals kunnen 38 themafietsroutes gemaakt worden door het groene hart van de Antwerpse Kempen.
Het traject op het kanaal van Herentals naar Lommel bevat 9 sluizen door een landelijke omgeving. Hou er rekening mee dat op zaterdag de bediening om 15:00 stopt. De sluiswachter waarschuwen je komst bij de volgende sluis. Alleen bij de eerste sluis (sluis 9) gebeld voor bediening. Het telefoonnummer staat in de vaargids. In verband met waterbesparing werden de sluizen 1 t/m 3 alleen geschut als er 3 jachten waren. Het schutten in deze sluizen moet met 2 lange lijnen, de sluiswachter komt met een haak je lijn oppikken. Via kanaal Beverlo naar Leopoldsburg. Halverwege dit kanaal is een brug die via geluidseinen gewaarschuwd moet worden voor bediening door de portier van de aanliggende fabriek. De jachthaven in Leopoldsburg is goedkoop (6 €) met clubhuis en luxe sanitair. Supermarkt is op loopafstand. Er zijn geen bezienswaardigheden in de directe omgeving.
Het traject Lommel naar Bocholt heeft geen sluizen maar wel een aantal oude bunkers en is vrij recht. In Neerpelt is een gratis passantenhaven met elektra en een watertap waar geen slang kan worden aangesloten. Winkels zijn op loopafstand en het is lekker en goedkoop eten in "Kip en Koe" restaurant, vlakbij de kerk en met een verrassend concept.
Via de sluizen Bocholt en Lozen weer naar Nederland. Op de sluis Bocholt worden de vignetten gecontroleerd. Na sluis Lozen net over de grens kan men, met yerrycans, diesel tanken bij een onbemand tankstation. In Weert is een goedkope maar krappe passantenhaven met winkels op loopafstand.
Vlak voor de sluis 15 is een bunkerstation aan het water. 06 nummer bellen en contant betalen. Via het Wilhelminakanaal richting Tilburg. De bruggen worden vlot bediend na het drukken op een knop op een meerpaal. In Son en Breugel langs de kant overnacht en bij een tankstation (vlakbij de brug) de diesel met jerrycans aangevuld. Winkels zijn er op loop afstand.