2013 Oost Vlaanderen-Wallonie
In drie dagen, via groot vaarwater, gevaren van Akersloot naar Lier. Akersloot -> Vianen -> Tholen -> Lier. Het tempo was hoog in verband met het te halen tij van de Boven Zeeschelde. We zijn via lier in plaats van via Antwerpen gegaan.De Siberiabrug was in het weekend gestremd om vanuit de jachthaven Willemsdok via de Rooiersluis naar de Schelde te kunnen schutten. De kattendijksluis is geen alternatief omdat die alleen drie uur voor en na hoogwater schut terwijl wij met laagwater op de schelde willen zijn. Tijdens de doorvaart door Antwerpen netjes aan- en afgemeld bij de havendienst met ons Financiele Dienst (FD) nummer. Op het AlbertKanaal bij sluis Wijnegem een vaarvignet van 40 € gekocht.In Lier aan de passantensteiger overnacht ,diesel getankt met behulp van jerrycans en boodschappen gedaan. Tankstation en supermarkt zijn beiden op 10 minuten lopen van de steiger. De volgende dag vanuit Lier de Nete en Rupel met afgaand tij afgevaren. De vaarplanning was om met kentering van het tij in Wintam de boven zeeschelde op te varen. We waren 45 minuten te vroeg en hebben aan een steiger in Rupelmonde gewacht op de de kentering. De ebstroom was nog te hoog om er tegen in te varen. Onderweg, bij Mariekerke, nog een aan de grond gelopen jacht gezien wachtend op opkomend water. We voeren langs hem en peilde maar 2 m water. Als je consequent de buitenbochten neemt heb je minimaal 4 m water bij laagwater. In Dendermonde de Dender opgeschut en daar gratis op een passantensteiger overnacht.De passantensteiger is 30 minuten lopen van de stad Dendermonde.
Op zondag van Dendermonde naar Schendelbeke gevaren. De sluiswachters geven je aankomst door aan de volgende brug/sliuiswachtr. We hadden bijna geen oponthoud gehad. Het was stil op het water, we waren het 2e schip die dag. Omdat het zondag is wordt er veel gevist met lange lijnen. Goed opletten en de vissers zien je niet altijd aankomen. Paar km voor Schendelbeke is een kabel veerpont, de veerbaas moet de kabel voor je laten zakkken.
De bedoeling was Geraardsbergen maar de haven lag vol in verband met festiviteiten. De jachthaven 't Schipken in Schendelbeke is een havenkom met enkel verwaarloosde schepen. "Toervaarders" moeten zich melden bij de jeugdherberg. Liggeld is 7 € inclusief elektra, water en douche. We hadden het sanitair gebouw enkel voor ons alleen.
Na Geraardsbergen de taalgrens over. De sluismeester had de waalse equipe voor ons besteld. Van hem mochten we een uurtje in sluis blijven liggen om boodschappen te doen. Helaas was de supermarkt niet open op maandagochtend en konden we enkel brood kopen bij de bakker. Na een half uur varen ga je de taalgrens over. In de sluis Deux Acrens kwam de equipe ons na 1,5 uur wachten ophalen. Met twee man, uit gerust met een slinger, deden ze tot Ath de bruggen en sluizen handmatig voor ons open. De hele route werden we gevolgd door een witte bestelauto. Ze hebben wat afgedraaid voor ons. Een aantal kantelbruggen gingen tergend langzaam open. Op sommige stukken, vooral voor Ath, was het maar 1,5 m diep. We hebben zelfs met de mast in de takken van een boom gevaren die over het water hing. Bij de laatste sluis de equipe een fooi gegeven en gevraagd om ons de volgende dag bij de eerste brug weer te komen halen. In Ath, achter het station, is een passantenkade met gratis elektra en water. Het centrum met een supermarkt is een 15 minuten lopen richting de kerk. Ook vandaag geen enkel ander vaartuig gezien.
Bij vertrek uit Ath zijn voor de brug gaan liggen in afwachting van de equipe. Die kwam om 08:15 ons ophalen voor het traject naar Blaton. 19 sluizen te doen! Het schutten gaat rap, 10 minuten per sluis. Een aantal sluizen zijn geautomatiseerd. Je kan merken dat er gebaggerd is, er was minimaal 1.8 m water. Dat was in 2008 wel anders toen voeren af en toe door zwarte modder en waterplanten. De omgeving op het kanaal Ath-Blaton is minder mooi dan op de Dender. Onderweg één tegenligger ontmoet.
Na Blaton bakboord uit het Centrum kanaal op naar de jachthaven in Mons. De jachthaven is van alle faciliteiten voorzien inclusief een restaurant. Op het centrumkanaal is beroepsvaart en bij het oplopen goed opletten op tegenliggers.Het is verstandig via VHF 10 om medewerking te vragen bij het oplopen.
In Thieu, via een zelfbediening sluis, opgeschut naar het pand voor de 4e scheepslift. Het zelfbedienen gaat op de zelfde wijze als in Frankrijk met behulp van stangen. Toevallig werd een jacht in de lift geschut. Aan het aanwezige personeel gevraagd of ik ook naar boven mocht schutten. Dat kon pas de volgende morgen om 09:00. We hebben in de kom voor de sluis ligplaats genomen en zijn in de buurt gaan rond fietsen. Aan de overkant van het kanaal is een supermarkt. De volgende dag werd de lift op de afgesproken tijd voor ons gereed gemaakt. Het liften gaat geruisloos en zonder een rimpeling in het water. Één man loopt de afdichting na en stopt eventuele lekkage met zwart zand. Boven in de toren zit een tweede man die de afsluiter van de communicerende vaten bedient. De bak die omhaag gaat heeft minder water in en is dus lichter dan de andere bak die omlaag. Tijdens het liften werd zelfs nog water geloosd uit de omhoog gaande bak. Na het liften hebben we voor de de 3e lift een uur gewacht op een tegemoet komend rondvaartboot. Zij gingen naar beneden en wij gelijktijdig omhoog. Na de 3e lift komt meteen de 2e. De 1e lift is wat verder weg en gelijk het einde van het historisch kanaal.In de jachthaven van Seneffe zijn we twee nachten gebleven. De haven heeft alle faciliteiten zoals wifi. Winkels en brandstof zijn op 4 km afstand en op 5 minuten lopen een heel goed restaurant.
Van Seneffe naar Namen is het 1,5 dag varen. We hebben in Auvelais overnacht aan een "halte fluvial". Vlakbij is een supermarkt en een tankstation. Voor het varen in Wallonië moet je in het bezit zijn van een MET nummer. Het nummer hoort bij de boot en kan aangevraagd worden op een sluis met een "bureau de perception". Zo'n sluis kan je naar je MET nummer vragen. We hebben gemerkt dat de sluismeester naar de bootnaam vroeg. In Namen kan niet niet meer bij de jachthaven diesel getankt worden. Op verzoek komt op dins-, donder- of zaterdag een auto langs met diesel.
In twee dagen, met een overnachting in Huy, naar Maastricht gevaren. Onderweg nog controle gehad van de politie. Alle papieren en Marifoon waren in orde. Heb wel een waarschuwing gekregen voor het ontbreken van een nood voortstuwing. Dit is verplicht in België. Want hoe kom ik naar de kant als de motor uitvalt? Een boegschroeg was voldoende geweest of peddels. In Maastricht via het historische kanaalvak van de Zuid Willemsvaart weer terug naar België gevaren. De route is leuk alleen jammer van de grote hoevelheid aan waterplanten (waterpest) bij het toevoer kanaal. De waterplanten gaan om je schroef zitten. Je kan daarna te water om die te gaan verwijderen. Aan de passanten steiger in Tongerlo is het goed vertoeven. Water, elektra en een cafe is aanwezig.
Via Lozen weer terug in Nederland en vlak bij de grens weer diesel getankt. De terugreis naar de thuishaven ging verder via de Zuid Willemsvaart, Merwedekanaal en AmsterdamRijnkanaal.