Controle verstuivers.
De motor liet bij het starten 's morgen een roetspoor achter in het water. Na consultatie van de monteur is besloten om de verstuivers na te laten kijken.
De dieselolie druk, geproduceerd door de brandstofpomp, licht de naald in het naaldhuis tegen de instelbare veerdruk in waardoor de diesel in de nozzle komt. Door de kleine gaatjes in de nozzle wordt de diesel in hele kleine deeltjes in de verbrandingsruimte verstuifd en door de aanwezige hoge omgevingstemperatuur tot zelfontbranding gebracht. De nozzle zit fysiek in de verbrandingsruimte, waardoor de gaatjes wel eens verstopt kunnen raken door koolstof. Dit zou de oorzaak kunnen zijn van de roetspoor bij het starten.
De nozzles waren op en zijn vervangen. De monteur heeft de verstuivers afgeperst, op inspuitdruk gezet en proefgedraaid. Bij het ophalen van de vlet startte de koude motor vlot maar wel kort met een witte en later zwarte rookpluim. De motor maakt nu een ander geluid, meer harde tikken.
(Foto Henk Spaansen van Shiptech)