2008 Noord Frankrijk
Tweede deel van de vaarvakantie van 2008: Peronnes via Valenciennes , Douai, Lille naar Kortrijk. Vaartocht valt tegen vooral door de relatieve hoge "peage" kosten voor een kort verblijf in Frankrijk. De vlet valt net in categorie III, wat neer komt op 27 euro per dag. Dat verdien je niet terug met de gratis ligplaatsen.
De schipper had gedacht in Antoing diesel te kunnen tanken, maar helaas de bunkerboot was op zondag gesloten. Gellukig was er een weg tankstation vlakbij de bunkerboot waar met een bankpas onbemand getankt kon worden. Bij de eerste sluis in Frankrijk aangemeld bij de sluismeester, een knappe jonge vrouw. Van haar kreeg de schipper een briefje mee voor de VNF waarop stond wanneer hij Frankrijk binnen was gekomen. In Doaui moest de schipper op het lokale VNF kantoor een vignet gaan kopen. Bij de sluis van Valenciennes twee uur spertijd gehad vanwege een nautisch evenement. De schipper had de sluis per marifoon opgeroepen met het verzoek om te mogen schutten. De schipper had moeite om de sluismeester te begrijpen waarom het schutten niet mogelijk was. Na de sluis, in een oude kanaalvak, heeft de schipper in Valenciennes een ligplaats gevonden.Valenciennes is een onaantrekkelijke industriestad. De volgende ochtend om 08:00 bij de Boulangerie een stokbrood en croissantjes gehaald voor ontbijt. Er varen veel zogenaamde "pousseurs" duwspitsen op het traject. Bij elk nieuw kanaalvak werd door de sluismeester om de zelfde gegevens gevraagd: naam schipper, boot, vertrek en aankomst. Het kanaal de la Sense gaat door een landelijk gebied maar het ontbreekt aan ligplaatsen. De schipper had in een sluis vastgemaakt aan een drijvende bolder alleen bleek al heel snel dat de bolder niet met het water naar beneden ging. Zo zie je maar weer nooit in de sluis een lijn beleggen, ook niet op een drijvende bolder, maar altijd in je hand houden.
In het oude kanaal Scarpe Moyenne een mooie ligplaats gevonden vlakbij het centrum en tegenover het kantoor van de VNF. Het is omdat de schipper het adres van het kantoor had anders had hij hem nooit gevonden. Ze hadden een klein naamplaatje op de deur waar de schipper moest aanbellen. Op de 1e etage in een klein kantoortje heeft hij een vignet gekocht, waarschijnlijk het eerste van het jaar want het vignet had nummer 1000. Het vignet is behoorlijk duur vergelijken met Vlaanderen. De schipper is een dag gebleven in Douai om de stad te bekijken. De stad is zeker de moeite waard om te bezoeken en alles op loopafstand, zoals de Aldi en Lidl. Vlakbij de ligplaats was een fietsenmaker die binnen een kwartier voor 8 euro de lekke band van de vouwfiets had gerepareerd. Regelmatig kreeg de schipper bezoek van een muskusrat die om de vlet kwam zwemmen. Bij vertrek uit Douai had de schipper startproblemen, de motor wilde niet aanslaan. Om te controleren of de motor wel diesel kreeg heeft de schiper de ontluchtingsventiel van de dieselfilter los gedraaid. De diesel spoot er uit dus daar lag het er niet aan. Door flink door te starten kwam de motor uiteindelijk hortend op gang. Na enkele startpogingen draaide de motor weer zo als het hoort. Maar nu kreeg de schipper de ontluchtingsventiel niet meer dicht, de diesel druppelde eruit. Met behulp van een emmer en een plasticzak werd de diesel opgevangen en later weer terug gegoten in de tank.
Via het kanaal de la Deule naar Lille gevaren. Vlakbij de Citadel voor de oude sluis la Barre, een ligplaats gevonden. Het centrum is op loopafstand en een Grieks restaurant tegen over de ligplaats. Vele Fransen waren op de bastion aan het hardlopen. Bij vertrek startte de motor nu zonder problemen. Bij de laatste sluis in Frankrijk afgemeld en laten zien dat er tol is betaald voor Frankrijk. De volgende is een Waalse sluis en daarna meteen een Vlaamse sluis. Bij beide sluizen moet men aanmelden, bij de Waalse voor de gratis vaarvergunning en bij de Vlaamse voor het tonen van het vaarvignet. Vanwege de krappe breedte moesten tegenliggers elkaar voorzichtig passeren. Op de Leie nabij Wervik heeft de schipper bij een bunkerboot witte diesel getankt.