Frankrijk

2011 Canal du Midi


2011 Canal du Midi

We zijn met de trein vanuit Nederland naar Charleroi gereisd en vandaar met Raynair naar Carcasonne gevlogen. Vanaf het vliegveld is het 15 minuten rijden met een taxi naar Bram. In Bram hebben we voor twee weken een boot gehuurd om naar Port la Nouvelle en Beziers en weer terug te varen. Canal du Midi is een rustig vaarwater en makkelijk te varen. Alleen bij het opschutten moet je een inspanning verrichten. Er zijn geen bolders in de sluismuur. Je moet iemand via de wal naar de sluis sturen om de lijnen aan te kunnen pakken. Vanaf de boot een lijn beleggen is niet mogelijk. Er wordt hoofdzakelijk met huurboten gevaren en niet alle huurders kunnen varen. Er wordt wat af gestunteld vooral bij het opschutten. Maar iedereen helpt elkaar en blijft kalm. Bij sommigen was de vermoeidheid van hun gezicht af te lezen. Weer de boot recht trekken in de sluis of de lijnen opvangen. We zijn zelfs een keer tijdens het avondeten aangevaren. Heel knap als je de enige aangemeerde boot aan de kade bent. Ben zelfs getuige geweest dat een huurder niet kon draaien in het kanaal vanwege de wind. Behalve huurboten varen er een klein aantal eigen schepen, zelfs een aantal uit Nederland.

Alle sluizen op Canal du Midi zijn bemand, op Canal de Jonction en la Robine is het zelfbediening. Op Canal de Jonction hebben we twee keer de VNF moeten oproepen in verband met een storing. In beide gevallen was de VNF binnen 15 minuten ter plaatse. De zelfbediening bestaat uit drie knoppen op een bedieningskast op de sluis: opschutten, afschutten en starten schutten. Je moet dus naar de sluis lopen om te bedienen. In Narbonne wijkt de zelfbediening af, daar moet je voor de sluis aan een stang draaien in plaats op een knop op de sluis zelf. Een huurder kon weer terug varen omdat ze de stang over het hoofd hadden gezien. Op de bemande sluizen worden zelden gebruik gemaakt van de lichten. Daarnaast hebben we een staking van de VNF van ander halve dag meegemaakt. 

Er zijn veel drietrapsluizen en in Beziers zelfs een zeventrapsluis. In de buurt van Beziers is een tunnel en verder een aantal aquaducten. Op het traject Argens-Beziers van 57 km zijn geen sluizen. Het kanaal is aan beide zijden begroeit met platanen. Op het jaagpad wordt veel gefietst. Op Canal la Robine vaar je tussen de zoutmeren door richting de Middellandse zee. Dit traject is na Narbonne minder interessant. De zeehaven Port la Nouvelle is zelfs saai. Het traject tussen Carcasonne en Beziers is het drukst met scheepvaart. We hebben nooit lang voor een sluis hoeven te wachten behalve tijdens de staking natuurlijk.

In elk dorp is wel een kleine kruidenier en een bakker te vinden. In La Redorte is op 20 minuten loopafstand een Intermache (supermarkt). Je kan overal gratis aanleggen. In Carcasonne en Argens-Minervois zijn betaalde ligplaatsen. De bekende citadel La Citè in Carcasonne is op 20 minuten loopafstand vanaf het kanaal. De zeventrapsluis in Beziers is een toeristische attractie. Naast de zeventrapsluis staat een vervallen "Pente d`eau" rond 1990 gebouwd om schepen via opgestuwd water in een goot te schutten. Bij het eerste mankement is het uit bedrijf genomen omdat er geen vrachtvaart meer was. Beroemd is het aquaduct bij Béziers die de rivier Orb overspant. In Trebes hebben we in de avondschemering twee beverratten rond zien zwemmen.

In totaal hebben we 90 keer geschut, 324 km gevaren en 60 motoruren gedraaid. We hebben gebruik gemaakt van de vaargids guide fluvial 7 van de uitgever Du Breil. 

ozio_gallery_nano