Gebroken motorsteun.
Bij het aandraaien van de vetpomp erachter komen dat een motorsteun gebroken is! En hoe lang al?
Niets van gemerkt of gehoord. Nader onderzoek bracht aan het licht dat de andere steun al een keer vervangen was: verflaag van de bouten was beschadigd en een restant van een prijsstikker. Wat is de oorzaak van het breken? Een jaar later wist ik.
Hoewel het een eenvoudig klusje is om deze steun te vervangen. Los je hiermee niet de oorzaak op. Toch maar de monteur erbij gehaald. De flexibele koppeling zat nog maar met twee bouten vast aan de keerkoppeling. Volgens de monteur was in het verleden een prutser bezig geweest. De andere bouten waren dol gedraaid of verkeerd om ingezet. De bouten van de trillingdempers zaten los. Maar dat kan gekomen zijn door het extra trillen na de breuk. Conclusie van de monteur: ik was erop tijd bij. De motor stond los op zijn fundatie en niet goed vast aan de schroefas. Ik moet er niet aandenken wat er had kunnen gebeuren bij een "klappie achteruit".
Gerepareerd: nieuwe motorsteun, trillingdempers vastgezet en nieuwe bouten keerkoppeling. Ik zie op de foto dat de carterpan een beetje olie lekt. Waar een digitale camera al niet goed voor is.