Nieuwe motor.
Na toenemende reparaties is besloten om de 20 jaar oude Vetus motor te vervangen door een nieuwe.
De laatste jaren werden steeds vaker reparaties uitgevoerd. De laatste euvel "het op hol slaan" was de druppel die de emmer deed overlopen. Het repareren van de brandstofpomp zou een dure reparatie worden. We gaan vervangen in plaats weer repareren! Een nieuwe motor van het zelfde merk en type was de goedkoopste aanbieding. De M4.14 (33 pk) eruit en een M4.17 (42 pk) erin. Dit wordt de derde motor voor de vlet. De eerste was een Perkins van rond de 40 pk.
Het ombouwen vergde twee werkdagen en aanpassingen aan fundatie, slangen en leidingen. Koelwater gaat nu van achterin in plaats van voorin de motor. De nieuwe motor heeft standaard twee dieselfilters en een elektrische dieselpomp die zelfontluchtend is. Ook het dashboard is vervangen door een nieuw instrumentenpaneel. Er wordt nu gestart met een sleutel in plaats van met knoppen.
Het ombouwen werd uitgevoerd door NoordWest scheepsservice op de werf van Klaas Mulder in Zaandam.
Om de rompsnelheid te halen hoeft nu maar 2000 toeren gedraaid te worden in plaats van 2500. Bij 2000 omw levert deze nieuwe motor net zoveel vermogen als de oude bij 3000.