België

2008 Canal du Centre

scheepslift 4
Derde deel van de vaarvakantie van 2008: Kortrijk via Antoing naar Thieu. Hoogtepunt was het schutten met de oude scheepslift (ascenseur hydraulique à bateaux numéro 4), echt de moeite waard.

Kortrijk

Kortrijk

Kortrijk

De doorvaart door Kortrijk wordt geregeld met verkeerslichten. Ze waren volop bezig met de verbreding van het pand door de stad. Niet vergeten de mast te strijken als men de zijtak van de Leie in wil varen voor de gratisligplaatsen. De brug ervoor is een halve meter lager. De Ijlstervlet Noorderzon lag er ook. Ze hadden lekkage door een gescheurde uitlaatmof. De firma Drinkwaard is langs geweest voor een nieuwe mof maar helaas is die de volgende dag tijdens het varen weer losgeschoten. De bemanning had de schrik goed te pakken. Stel dat dit op de Schelde was gebeurd in plaats van op het kanaal Kortrijk-Bossuit. Drinkwaard is die middag weer langs geweest en de schipper heeft van de monteur gratis een koperen ringetje gekregen voor zijn ontluchtingsfilter. Zijn diesellekkage kon hiermee worden verholpen.
In Kortrijk zijn de ligplaatsen gratis inclusief water en stroom. Maar hierdoor blijven de Hollandse en Engelse passanten en lokale watersporters ook langer liggen. De schipper kon dubbel liggen langszij de Noorderzon. De stroomstekkers zijn trouwens een maatje groter dan de normale blauwe stekkers. Kortrijk heeft op loopafstand een Begijnenhof die de moeite waard is om te bekijken. Bij vertrek uit de haven moet je toestemming vragen aan de verkeerspost om de Leie op te mogen draaien. De schipper heeft een kwartier moeten wachten op groenlicht. De verkeerspost had de sluiswachter alvast gewaarschuwd. Op het kanaal stonden de drie kleine en drie grote sluizen gereed voor schutten omdat de sluiswachters elkaar "verwittigden". Het water op het kanaal tussen de kleine sluizen was kraak helder, de schipper kon in de sluis de schroef zien. 

Tournai

Antoing

scheepslift 4

Op de sluis Herinnes heeft de schipper een reprimande gekregen van de "la police et la navigation", hij mocht niet vastmaken aan de trap! Onderweg heeft de schipper de politiewagen nog langs de Schelde zien staan. Voor alle zekerheid bij de volgende sluis netjes aan een bolderoog vastgemaakt. In de sluizen zaten ogen in plaats van bolders waar je de lijn door heen moest steken, dat maakt het aanmeren een stuk lastiger. In Tournai wordt de doorvaart ook met verkeerslichten geregeld en vaar je onder de oude bekende stenenbrug door. In Antoing een ligplaats gevonden. De Aldi, tankstation en bakker zijn vlakbij de haven. In het centrum is een Italiaans restaurant waar de schipper met zijn vrouw uit eten is geweest ter compensatie van de kille regenachtige dag. Het kanaal tussen Peronnes en Mons is kaarsrecht en daardoor nogal saai. Het aantal Hollandse pleziervaartuigen onderweg is toegenomen. In Mons is een jachthaven met op 15 minuten lopen wederom een Aldi. In de jachthaven is een wasmachine en droger. 1,5 uur varen na Mons en twee grote sluizen (Obourg-Wartons en Havre) kom je in Thieu. Via sluis Thieu, op te roepen via marifoonkanaal 71, kan je het oude historische centrum kanaal opschutten. Scheepslift 4 is beschikbaar voor de pleziervaart. Door te toeteren kwamen drie mannen opdraven om de scheepslift gereed te maken.Vooral het afdichten van de bakken met zand nam veel tijd in beslag. Een man beneden en een voor de andere bak boven. De derde man zat in de toren ergens aan te draaien.

scheepslift 4

draainbrug bij lift 3

scheepslift 4

Het liften gaat geluidloos en zonder een rimpeling in het water. Op basis van weegschaal principe wordt 17 meter hoogte overbrugt kunnen schepen van 300 ton gelift worden.Na passeren van een ophaalbrug, uit 1891, kom je in Strepy-Bracquegnies waar een ligplaats is. Het water is behoorlijk helder, je kan langs de kant bij 1,8 m de bodem zien. Er groeien veel waterplanten in het kanaal. De andere scheepsliften en de nieuwe lift zijn op fietsafstand te bezichtigen. Vlakbij is een bakker en 's maandags is er een markt. De draaibrug bij de scheepslift 3 wordt nog met de hand gedraaid. De schipper was getuige hoe drie man nodig waren op de brug gedraaid te krijgen voor een rondvaartboot. Het kanaal tussen Strepy-Bracquegnies en tot scheepslift 2 wordt alleen gebruikt voor de rondvaartboten. Scheepslift 2 is wel bedrijfsklaar maar wordt niet gebruikt. Scheepslift 1 is nog steeds in reparatie na het ongeval van 4 jaar terug. De kantelbrug was voor de volgende ochtend om 09:30 besteld. Maar je moet niet denken dat de brugwachter ook de scheepslift heeft geinformeerd die moest door te toeteren weer geactiveerd worden. Het is zeker de moeite waard om het oude centrumkanaal, via sluis Thieu en scheepslift 4, op en af te varen. Het kost niets en is een belevenis op zich om met je eigen boot op en neer te gaan. De commerciele rondvaart kost 20 euro per persoon.

Strepy Thieu

De nieuwe lift Strepy-Thieu is van een heel ander orde als de oude scheepsliften. De bak en hoogte is vele malen groter. Maar ook hier gaat het geluidloos en zonder rimpeling. De lift overbrugt 73 meter hoogte en is geschikt voor schepen tot 1350 ton.

ozio_gallery_nano